Sa-Net dagstructuur ondersteund door zorgtechnologie
Sa-Net Woonzorg (Sa-Net) is een organisatie die woonbegeleiding biedt in kleinschalige woonvormen en in de thuissituatie. Sa-Net heeft 18 locaties verspreid door de Achterhoek en enkele aangrenzende gemeenten, provincie Gelderland.
Sa-Net heeft de ambitie om toe te werken naar optimale inzet van technologie als ondersteuning van het werk. Bij een optimale ondersteuning wordt er door de inzet van technologie meer waarde toegevoegd voor degene die er gebruik van maken in hun werk, degene die erover beslissen wat het beste werkt en degene die ervan afhankelijk zijn voor het dagelijks leven. Waarde kan op diverse manieren worden toegevoegd, door vaker contact, beter contact, vermindering van arbeidstijd, verlichten van arbeid, of door meer plezier en gemak toe te voegen aan het leven en het werk en op nog andere manieren.
Om deze ambitie na te streven wil Sa-Net nieuwe technologie gaan gebruiken voor de ondersteuning van de dagstructuur in de zorgteams. In de huidige situatie wordt er in veel van de gevallen de dagelijkse werkzaamheden handmatig bijgehouden. Denk hierbij o.a. aan dagritme, gezamenlijke afspraken van een team en afspraken van individuele cliënten. Het mag duidelijk zijn dat dit niet alleen fout gevoelig is maar ook erg bewerkelijk. De informatie kan sneller, actueler, accurater beschikbaar zijn voor cliënten en medewerkers wanneer dit proces wordt gedigitaliseerd.
Veel technologie is echter nieuw en men moet eraan wennen. Er is ook nog een zekere weerstand bij de begeleiders en cliënten, die hier het meest mee in aanraking zullen komen. Sa-Net gelooft echter wel in wat technologie kan brengen en wil graag op zoek gaan naar en aansluiten bij de daadwerkelijke behoeften op de werkvloer, zodat er draagvlak voor is en het echt bijdraagt aan wat samen wordt beoogd. Om te waarborgen dat de technologie aansluit op de behoeften van de gebruikers, worden via de Aanpak Begeleidingsethiek (ABE) zowel cliënten als zorg- en ondersteuningsmedewerkers actief betrokken bij het gehele implementatie startproces. Alle betrokkenen zijn gelijkwaardige samenwerkingspartners en medebeslissers binnen de Implementatiestart.
De ABE is een bewezen participatieve methode welke concrete handvatten biedt om technologie in de praktijk op een ethisch verantwoorde manier te implementeren.
De 7 stappen voor het ontwikkelen van een implementatieplan worden doorlopen voor het bepalen van een strategie en het ontwikkelen van een implementatieplan voor de digitale dagstructuur. De stappen bestaan uit:
- doelen en doelgroep bepalen,
- doelgroep analyse,
- Aanpak Begeleidingsethiek,
- context bepaling/handelingsopties,
- strategie kiezen,
- acties plannen en aanpak communiceren en
- evalueren en monitoren proces van strategie en implementatieplan vorming.
Het plan wordt niet eenzijdig gecreëerd, maar samen met alle betrokkenen, zodat de implementatie vanaf de start voldoende kan worden geborgd. Na deze eerste stap van het ontwikkelen van een gedegen implementatieplan, komt ook de opschaling snel dichterbij.