Circulair gebruik van sport- en speelmaterialen

Het doel van het project is de ontwikkeling van een softwaresysteem, beheerd door Stichting Sports for Children, dat regie neemt in de keten van gebruikte sport- en spelmaterialen vanuit scholen in Nederland en daar direct buiten (België, Frankrijk en Duitsland). Daarbij is het doel deze materialen een tweede leven te geven bij scholen in landen waar budgetten voor kinderen ontoereikend zijn en de restmaterialen te up- down- en recyclen. Dit project omvat de optimalisatie van de aanvoerplanning en afhaling bij scholen, voorraadbeheer, transportkoppeling, standaardisering van het productieproces, werkplanning, traceability en dashboarding. In dit project werken de vijf partners, Stichting Sports for Children, Janssen-Fritsen, Conpak, Code Yellow en van Spreuwel transport samen om de samenwerking te optimaliseren en de processen in de keten te integreren met elkaar. Keten: De product- en materiaalketen die in dit project centraal staat is die van sport- en spelmaterialen in gymzalen van Nederlandse scholen en het tweede leven na het gebruik. De focus ligt daarbij in dit project op het proces na het einde van de commerciële levensduur van het product in Nederlandse scholen en vervolgens het geven van een tweede leven, upcycling, downcylcing en recycling. Producten worden opgekapt en verscheept naar scholen buiten Nederland of elders en upcycled verkocht via webshop Game On. Deze keten is uniek en een koploper wereldwijd, reden waarom geen bestaande systemen bestaan. Activiteiten: Dit project bestaat uit 1. Het verzamelen van de keteninput en de benodigdheden en vereisten die er nodig zijn voor efficiënte ketensamenwerking 2. De inventarisatie, aanpassen en ontwikkelen van de benodigde software, 3. De technische integratie van software bij alle ketenpartners 4. het uitvoeren van een pilot en doorlopende optimalisatie van het proces en 5. Evaluatie van het project. Resultaten: Ontwikkeling en implementatie van softwaresysteem: Een succesvolle ontwikkeling en implementatie van een softwaresysteem dat het volledige proces van inzameling, verwerking, en distributie van gebruikte sport- en speelmaterialen coördineert. Circulariteit en Hergebruik: Het doel is om te groeien naar 20 zeecontainers (1.800 m3) aan sportmaterialen die worden geleverd aan scholen en daarnaast 700m3 aan up- down- en recycling stromen voor webshop Game On. Optimalisatie Ketensamenwerking: Een gestroomlijnde samenwerking tussen alle aanvragers en overige ketenpartners, waaronder scholen, transporteurs, verwerkers, en eindgebruikers. Traceability & Dashboarding: Het realiseren van een traceerbaarheidssysteem en dashboards die inzicht bieden in de herkomst van materialen, de verwerking tot nieuwe producten, en de impact van het project op het gebied van hergebruik, upcycling, downcycling en CO2-reductie. De beoogde resultaten zullen er bovendien ertoe leiden dat meer scholen via de keten hun materialen gaan aanbieden in plaats van deze te vernietigen, wat een multiplier gaat opleveren voor CO2-reductie van de hele markt. Sociale Impact: Het versterken van de sociale impact door het creëren van werkgelegenheid, met name voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en door het ondersteunen van onderwijs- en sportfaciliteiten voor kinderen wereldwijd. Welzijn en gezondheid van kinderen in en buiten oorlogssituaties, die in staat gesteld worden te gaan sporten, zijn een niet te vergeten bijkomend aspect.

Projectsamenvatting

Projectnummer CKP24054
Rijksbijdrage € 100.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2024
Subsidieregeling Subsidie Circulaire Ketenprojecten
Partners Code Yellow B.V. Conpak B.V. Janssen-Fritsen B.V. Van Spreuwel Transport B.V.
Aanvrager Stichting Sports for children Foundation