Regio Zuid-Holland | Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Openbare samenvatting:.Met een (binnenvaart)schip op LNG gaan varen doet men om CO2 uitstoot te verlagen.en/of om kostprijstechnische redenen. Door de huidige onvolwassen LNG-infrastructuur,.zal de keuze dan vaak vallen op een zgn. dual-fuel gasmotor, die zowel op diesel als op.gas/diesel kan draaien. Omdat de kosten van totale motorvervanging hoog zijn, is een.“retro-fit” dual-fuel oplossing gewenst; hierbij wordt de bestaande dieselmotor omgebouwd.tot dual-fuel gasmotor..Helaas is de praktische CO2 besparing met dual-fuel motoren zeer beperkt. Sterker nog, de.meeste dual-fuel motoren veroorzaken juist een stijging van de GWP (global warming.potential) door de hoge uitstoot van methaan. Deze zgn. methaanslip is onlosmakelijk.verbonden met conventionele (premixed) dual-fuel verbranding, en in mindere mate ook.met mono-fuel gasmotortechnologie. Deze methaanslip staat de maatschappelijke.acceptatie van LNG in de weg en zal daarom eerst opgelost moeten worden..Alleen met directe injectie (DI) van LNG, waarbij het gas met het dieselproces verbrand.wordt, is een nagenoeg methaanslip-vrije verbranding te realiseren. Hiermee wordt de met.LNG maximaal haalbare CO2 besparing van 23% ook in de praktijk behaald. Deze.motortechnologie wordt door de OEM al toegepast bij langzaamlopende dual-fuel motoren.voor grote zeeschepen, maar voor de motoren zoals toegepast in de binnenvaart bestaat.dual-fuel met DI-LNG nog niet; laat staan als retrofit oplossing..Het voorgestelde project behelst de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem.met direct injectie van LNG. Hiermee