Regio Zuid-Holland | Ontwikkeling van ketens met duurzaam geteelde bloembollen die ten goede komen aan de gezondheid en welbevinden van de consument door nieuwe producten en productconcepten te ontwikkelen.

Waar de traditionele (sierteelt) keten is opgebouwd uit de bekende schakels: van veredelaar, kweker,.marktplaats, exporteur, groothandel, detailhandel tot de consument is er geen pasklaar antwoord voor de nieuwe ketens die waarde toevoegen aan bloembollen of andere bestaande gewassen in.Nederland..Uit eerder uitgevoerd onderzoek is gebleken dat sommige planten in andere landen reeds gebruikt.worden in de voedingsmiddelen en cosmetica industrie. Voor de Nederlandse veredelde planten zijn.er dus een groot aantal commerciële mogelijkheden om het product in andere markten in te zetten.zoals de cosmetische, voedsel en nutraceutical industrie. In dit haalbaarheidsproject wordt onderzocht of de gecultiveerde planten van Nederlandse veredelaars (onder kwekersrecht) zich voor deze industrieën lenen. Beoogd wordt om nieuwe ketens te ontwikkelen (conceptualiseren) via cross overs die producten op leveren die ten goede komen aan de gezondheid en welbevinden van de consument en die op een duurzame wijze tot stand zijn gekomen (life style). Te denken valt aan eetbare planten als verse groente, superfood, of een planten extract als voedingssupplement en de etherische oliënvoor geurproducten. ..De eerste fase is het analyseren van de markt, marktonderzoek en organisatie en het vaststellen van.feiten. Er zal een literatuurstudie verricht worden van de beschikbare gegevens omtrent de aanwezige inhoudsstoffen uit het gewas. Aan de hand van de gegevens die uit het onderzoek voortvloeien zal bepaald worden welke stoffen essentieel zijn om tot een actief extract te komen die ontwikkeld kan worden voor de cosmetische of nutraceutical industrie. Vervolgens zullen de inhoudsstoffen van een selectie van Nederlands veredelde cultivars geanalyseerd worden. Als blijkt dat de Nederlandse cultivars ook over actieve inhoudsstoffen beschikken, zal de strategie bepaald worden. Daarna moet de marketingstrategie nog getoetst worden op technische, economische en commerciële haalbaarheid. De laatste stap is het op labschaal maken van een extract welke getoetst zal worden op activiteit door diverse commerciële partijen in diverse ketens. Hoe de keten er daadwerkelijk uit zal komen te zien zal worden bepaald tijdens de uitvoering van de haalbaarheidsstudie. .

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0588
Rijksbijdrage € 49.200,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Agro en visserij, Voedings- en genotmiddelen
Aanvrager Holland Biodiversity B.V.