Regio Zuid | LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

De aanvragers willen een verbetering realiseren van retrofit LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorende emissiesystemen. Aanleiding tot deze R&D betreft de noodzaak om de scheepvaart duurzamer te maken. In het kader- van het Nationale LNG-platform is een doelstelling opgesteld aangaande CO2-reductie 50/50/500. Momenteel stokt de toepassing van duurzame technieken in de scheepvaart om de uitstoot te verlagen. Zonder verduurzaming zal de uitstoot dan ook toenemen. De ontwikkeling van een DI-G systeem kan een significante bijdrage leveren aan het behalen van de doelstelling ‘50/50/500’. Het doel van dit project is om methaanslip te verminderen. Methaanslip is de samenstelling onverbrande gassen (methaan) dat vrijkomt bij een onvolledige verbranding van een gasmengsel. Methaanslip is bijna dertig keer schadelijker voor het milieu dan CO2 en komt eigenlijk alleen voor bij motoren die aardgas of LNG als brandstof gebruiken, zoals gasmotoren of dual fuel motoren. De doelstelling van ArenaRed is om een Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorend emissiesystemen te ontwikkelen wat ervoor zorgt dat de methaanuitstoot wordt verlaagd naar 0,2 g/kWh en maximaal 0,5 g/kWh. Met de huidige technieken is men echter niet in staat om een systeem te ontwikkelen dat aan de beoogde emissiereductie voldoet. Het concrete resultaat betreft een DI-G systeem dat geïntegreerd wordt in de huidige diesel injector. Vanaf 2018 zal het DI-G systeem inzetbaar zijn, onder andere als gevolg van een nieuw type sensor in de cilinder voor het monitoren van het verbrandingsproces.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0543
Rijksbijdrage € 163.175,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager ArenaRed BV