Regio Zuid | Vering Geintergreerd over CAN, KAN het?
Tractive Suspension is een jong en innovatief veringsbedrijf, in 2010 opgericht door een aantal ervaren techneuten. Tractive ontwikkelt en levert electronische veringssystemen voor motorfietsen, snowmobielen en auto’s. We hebben patenten op het gebied van electronische dempingsregeling, electronische rijhoogteregelng en sensoren. Wereldwijd heeft Tractive een vooraanstaande plek veroverd bijvoorbeeld bij leveringen aan de enige Europese snowmobielfabriek Lynx in Finland, maar ook als de betere vervangingsdemper bij reismotorfietsen en steeds meer bij auto’s. De Tractive systemen zijn meestal geheel zelfstandig met eigen controleunit, afstandsbediening en sensoren, zie www.youtube.com/watch?v=ioL3Hjf4Ffo. Steeds meer bruikbare (sensor)data zoals voertuigsnelheid, acceleratie, stuurhoekverdraaiing, remsignaal, gassignaal is beschikbaar op de Controller Area Network (CAN) van veel voertuigen. Als Tractive deze data zou kunnen gebruiken, dan kunnen betere schokdemper regelingen gemaakt worden die leiden tot meer veiligheid bij behoud van comfort. Doordat de noodzaak wegvalt eigen sensoren met bijvoorbeeld kabels mee te leveren, verlagen de kosten en wordt inbouw eenvoudiger. Meer functie voor de eindklant, een lagere kostprijs voor Tractive, een bijdrage aan SMART MOBILITY, dat moet een doorbraak worden. Echter … kan men deze data inlezen en hoe dan, zijn deze data wel voldoende nauwkeurig en reproduceerbaar, is de frequentie wel hoog genoeg, hoe zit het met verschillen tussen sensoren en voertuigmodellen onderling, kan men een regeling ontwerpen die inzetbaar is voor verschillende modellen en voertuigtypes? Dat zijn een aantal van de fundamentele vragen waar Tractive probeert een antwoord op te vinden door middel van dit haalbaarheidsonderzoek.