Regio Zuid | Route42 platform

In vrijwel alle industrieën is sprake van een enorme digitale revolutie. De conservatieve transportsector blijft echter achter in het gebruik en benutten van die digitale technologie. Innovatie wordt ook geremd doordat bij de aanschaf van nieuwe vrachtwagens transporteurs vaak niet loyaal zijn naar een merk en beslissen op prijs en theoretisch brandstofverbruik of fabriek. De focus van de fabrikant ligt daardoor op de beste prestaties van de auto tegen zo laag mogelijke kosten. De invloed van onder andere de chauffeur op de kosten en veiligheid van transport is ondergeschikt, omdat dit de aanschafprijs van de vrachtwagen verhoogt waardoor deze minder interessant wordt voor de klant. Een gevolg van bovenstaande is ook dat transporteurs vaak meerdere merken in hun vloot hebben. Uiteindelijk is dit voor de transporteur niet optimaal omdat de werkelijke kosten uiteindelijk worden gemaakt op de weg door de chauffeur. Dientengevolge is een grote telemetrie markt ontstaan die hier inzicht in en controle over probeert te geven. De controle is op dit moment niet mogelijk, omdat softwarefabrikanten de technische kennis missen om deze oplossingen te integreren in de truck en fabrikanten doen dat niet vanwege de hierboven beschreven situatie. Route42 beschikt wel over zowel engineering en software kennis en wil deze patstelling doorbreken door als eerste een futureproof generiek hardware- en softwareplatform te ontwikkelen dat volledig geïntegreerd is met de truck. Niet alleen zorgt dit voor enorme kostenbesparing bij de transporteur, het heeft ook een positief effect op het milieu door terugdringen van de CO2-uitstoot. Het te ontwikkelen platform moet zo worden opgezet dat er een breed scala aan applicaties op te ontwikkelen is. Voorbeelden van applicaties zijn:.1. Eye tracking van de chauffeur, door de ogen tijdens het rijden te monitoren wordt het mogelijk te alarmeren indien de chauffeur tijdens het rijden is afgeleid;.2. Stop-start systeem (minder kosten en CO2 uitstoot);.3. Brandstofdiefstal (minder kosten, veiligheid);.4. Bandenspanning controle (minder kosten en CO2 uitstoot)...Uniek aan het platform is dat:.1. Het merkonafhankelijk is;.2. Generiek is waardoor het een breed scala aan oplossingen biedt;.3. Geïntegreerd is met CAN bus van het voer- en vaartuig;.4. Diverse mogelijkheden voor connectiviteit biedt..En dat tegen lagere kosten dan de huidige telemetrie systemen. Om tot ontwikkeling van een dergelijk innovatief platform te komen zal een goede haalbaarheidsstudie gedaan moeten worden om te komen tot een juiste commerciële inschatting en de juiste technische specificaties van het te ontwikkelen platform.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0454
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Route42