Regio Oost | HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY

Bij de ontwikkeling van exclusieve sportwagens gaat een relatief groot deel van tijd en kosten op aan de ontwikkeling en productie van het chassis. Vencer en Seine Metaal gaan d.m.v. een ‘Hybrid universal chassis technology’ een modulair opgebouwd lichtgewicht chassis ontwikkelen dat voor elke sportwagen geschikt is en eenvoudig te integreren is in het ontwerp. Door de ontwikkeling van dit chassis worden de chassiskosten beperkt, het gewicht verlaagd, de veiligheid vergroot, de flexibiliteit vergroot en de doorlooptijd van innovaties versneld...Binnen dit project treedt Vencer B.V. op als penvoerder. Vencer is een Nederlandse sportwagen fabrikant gevestigd in Vriezenveen die zich specialiseert in het bouwen van exclusieve maatwerk sportscars. In de nieuwe productiefaciliteit te Vriezenveen, waar Vencer zich in 2013 heeft gehuisvest, wordt iedere auto met de hand gemaakt. Vencer heeft het huidige productiemodel, de Vencer Sarthe, in eigen huis ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd...Binnen dit project is Seine Metaal de samenwerkingspartner van Vencer. Seine Metaal is opgericht in juli 1998 en sinds januari 2002 zijn de activiteiten ondergebracht op het industrieterrein De Sluis in Vroomshoop. Seine Metaal is net als Vencer een MKB bedrijf en heeft zich gespecialiseerd in de bewerking van staal, RVS en aluminium. Expertises van Seine Metaal liggen op het gebied van plaatbewerking, constructie, lasersnijden en 3d watersnijden...In een voorstudie is bepaald dat een chassis maximaal in 8 delen is op te delen, dit zijn:..1. front crash zone module..2. front suspension module..3. cabin module..4. engine space module..5. garboxspace module..6. rear suspension module..7. rear crash zone module..8. roll bar safety module..Door de modules apart van elkaar te ontwikkelen kan elke module ook apart worden doorontwikkeld, waardoor:..1. het aantal vrijheidsgraden bij het design exponentieel toeneemt...2. de kosten fors gereduceerd worden doordat niet elk onderdeel opnieuw hoeft te worden ontwikkeld...3. De mogelijkheid bestaat om subelementen uit te voeren met smart materials waarbij het risicoprofiel fors omlaag wordt gebracht door de lagere kosten per onderdeel...4. de omloopsnelheid zal toenemen waardoor een innovatieve voorsprong behouden kan blijven en meer geëxperimenteerd kan worden met nieuwe technieken.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0407
Rijksbijdrage € 200.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Vencer B.V.