Regio Oost | FietsTag

Het aantal e-bikes in Nederland stijgt enorm, de waarde van deze fietsen is relatief hoog waardoor ze een aantrekkelijke prooi vormen voor diefstal. Door een Tag in te bouwen die verbonden is met nieuwe netwerken, die specifiek voor Internet of Things operationeel worden gemaakt (o.a. LoRa en SigFox), creëer je de mogelijkheid om op elk moment te kunnen zien waar een fiets zich bevindt tegen lage kosten. Daarmee is het mogelijk deze eenvoudig terug te vinden, de terugvindratio enorm te vergroten en daarmee de schadelast terug te dringen. Bovendien is het mogelijk om de Tag van allerlei andere nuttige informatie te voorzien omtrent de fiets door deze te koppelen met sensoren en deze informatie via het netwerk beschikbaar te stellen. Verzamelen van veel data over het gebruik van e-bikes en het gebruik van onderdelen kan de hele bedrijfskolom in de fietsenbranche helpen klanten een betere service te bieden..De hoofddoelstelling van dit project is de haalbaarheid te onderzoeken van een systeem waarbij het volgen van een e-bike en het meten van de status van diverse onderdelen met behulp van sensoren op grote afstand (heel Nederland) mogelijk is tegen kosten die voor de markt acceptabel zijn. .Deze hoofddoelstelling valt uiteen in de volgende subdoelstellingen:.• Vaststellen van de doelmarkt .• Vaststellen benodigde investeringen en kosten voor een fietsfabrikant bij inbouw technologie.• Vaststellen welke investering en kosten de “markt” bereid is te betalen.• Ontwerp en realisatie van een proefopstelling..• Ontwikkeling en validatie van het fysieke ontwerp van de tag in de context van een fiets..• Vaststellen van de nauwkeurigheid waarmee de fysieke plek te zien is en de metingen van de sensoren plaatsvinden en validatie of dat voor de markt voldoende is.Kern van het project is verificatie van de haalbaarheid van een FietsTag voor e-bikes. Het project combineert desk research, gesprekken met experts en experimenten met een proof-of-concept voor het valideren van de haalbaarheid op technisch en economisch vlak. De resultaten van het project komen terecht bij FIGO. Bij een positieve uitkomst van zowel de commerciële, financiële en technische haalbaarheid van het project zal FIGO de FietsTag breed in de markt gaan zetten..FIGO maakt gebruik van de diensten van Paas Business Concepten (PBC) voor onderzoek naar de commerciële haalbaarheid. Voor validatie van de technische haalbaarheid laat FIGO een proof-of-concept ontwerpen door nog nader te bepalen extern PCB ontwerp bureau..Projectplanning:.Marktverkenning door PBC (T0 – T0 + 2).• Onderzoeken e-bike markt.• Peilen mate van interesse bij fietsfabrikanten/eindgebruikers.• Onderzoeken wensen en eisen uit de markt.Onderzoek verdeling kosten stakeholders door PBC (T0 + 1 – T0 + 3).• Onderzoeken mogelijke prijsrange.• Bepalen mogelijke stakeholders.• Bepalen welke partijen bereid zijn welk deel van de investering en kosten te absorberen.Technologiekeuze door PBC en FIGO (T0 + 1 – T0 + 3).• Onderzoeken mogelijke technologieën.• Keuze technologie .Definitie door PBC, FIGO en ontwerp bureau (T0 + 2 - T0 + 4).• Opstellen pakket van eisen aan tag.Ontwerp en ontwikkeling proof-of-concept door extern bureau (T0 + 4 – T0 + 8).• Ontwerp en realisatie proof-of-concept .• Ontwerp van het protocol tussen tag en netwerk en ontwikkeling software .• Koppeling naar een (proto) registratie systeem.Veldproef door PBC, FIGO, ontwerp bureau en fietsfabrikant T0 + 8 – T0 + 10.• Definiëren van veldproeven.• Maken van praktische afspraken voor de uitvoer.• Uitzetten bij gebruikers.• Evalueren van meetwaarden.Conclusie door BPC en FIGO (T0 + 10 - T0 + 11).• Evalueren van de resultaten.• Concluderen op haalbaarheid.Mate van innovativiteit: Het kunnen volgen van een e-bike en de status van (hoe vol is mijn accu?) op afstand bestaat op dit moment niet. Ontwikkelingen op het gebied van IoT (laag Energiesectorverbruik) en het operationeel worden van een IoT netwerk (LoRa) maakt voortdurende netwerkverbinding mogelijk voor nieuwe toepassingen. .De innovatie bestaat uit de verdere ontwikkeling en uiteindelijk het toepassen van opkomende technieken op gebieden als sensoren/tags en communicatieprotocollen gecombineerd met Internet-of-Things-principes in een concept dat wereldwijd nieuw en uniek is..Business case: Er worden in Europa per jaar zo’n 1,2 miljoen e-bikes verkocht waarvan 210.000 in Nederland. Nederland is marktleider als het gaat om e-bikes. De denkrichting voor het uiteindelijke verdienmodel is dat Figo zorgt voor een goede werking van de informatiestromen van de FietsTags naar applicaties voor de verschillende doelgroepen (o.a. eindgebruikers, fabrikant, dealer). Gezien de potentiële grote aantallen kan met een relatief laag bedrag per maand per gebruiker (tot enkele euro’s per jaar) worden volstaan. Er moet een tarief mogelijk zijn waar gebruikers goed mee uit de voeten kunnen en Figo als gevolg van schaalgrootte een serieuze marge kan maken.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0327
Rijksbijdrage € 45.392,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager FIGO