Regio Oost | Business case: Fuite Vooruit

Doel van dit project is het vergroten van het onderscheidend vermogen en de commerciële toekomstbestendigheid van Bakkerij Fuite, door innovatie in product en positionering...Bakkerij Fuite ziet en voorziet grote veranderingen in de branche. Marges staan onder druk, consumenten kijken anders aan tegen brood en brood-gerelateerde producten. Het sterkste voorbeeld hiervan is dat brood tegenwoordig veel meer rivaliserende producten kent, als drinkontbijt, cereals en snacks. Ook de gebruiksmomenten van de consument zijn minder voorspelbaar geworden; de traditionele eetmomenten staan onder druk en zijn daardoor steeds minder vanzelfsprekend. De alternatieve rivaliserende producten van brood winnen hierdoor steeds meer terrein. Bakkerij Fuite ziet kans zich met zijn familiebedrijf te onderscheiden en een gezonde commerciële toekomst veilig te stellen. ..Daarom wordt een business case ontwikkeld door Bakkerij Fuite, waarvoor Agro & Food for Impact als extern adviseur wordt ingehuurd. Er zal een innovatiestrategie uitgewerkt worden, waarbij een nieuwe generatie broodconcepten en bijhorende marktpositionering wordt uitgewerkt...Kern van het project is het vinden en uitwerken van nieuwe broodconcepten. De technologische ontwikkeling hiervan is al gestart. Het betreft o.a..• Clean label-brood .• Brood o.b.v. natuurlijk vloeibaar desem.• Brood o.b.v. bierborstel.Dit zijn technisch gezien innovatieve concepten, waarin het uiterste gevraagd wordt v.w.b. ons technisch-innovatieve vermogen. De uitdaging is nu om verder richting te geven aan de ontwikkeling, zodat ook voor de markt nieuwe onderscheidende producten ontstaan die aansluiting vinden bij nieuwe consumptiepatronen, gebruiksmomenten en behoeften. De innovativiteit betreft dus zowel de producten zelf als de manier waarop deze worden uitgewerkt en gepositioneerd op de markt (veranderen van reactieve naar proactieve innovatie)...De business case richt zich op de volgende trends:.• Personalised Agro & Food: volledig nieuwe innovatieve broodconcepten die inspelen op de huidige trends. Gezonde, eerlijke broodconcepten die inspelen op gezondheid (natuurlijke ingrediënten, powerAgro & Foods, biologisch) en luxe (kwaliteit en uitstraling). De technologische innovatie is het ontwikkelen van receptuur (clean label brood), waarbij o.a. dextrose, soja, E-nummers en vetstof worden vervangen en het toepassen van vloeibaar desem i.p.v. desem in poedervorm (brood o.b.v. natuurlijk vloeibaar desem) en bierborstel..• Agro & Foodservice: het bieden van een aaneengesloten palet van een nieuw, breed en flexibel aanbod broodconcepten voor de retail (supermarkten als Boni) dat optimaal inspeelt op het aankoopgedrag van consumenten...Het perspectief van het implementeren van deze business case is dat Bakkerij Fuite zich succesvol zal kunnen onderscheiden op het gebied van productinnovatie en marktpositionering en dat het familiebedrijf een gezonde commerciële toekomst kan veiligstellen.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0323
Rijksbijdrage € 9.504,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Agro en visserij, Voedings- en genotmiddelen
Aanvrager Bakkerij Fuite B.V.