Regio Noord | DBI ziet mogelijkheden om specifieke LNG toepassing verder te ontwikkelen om zo ook een afzetmarkt voor LNG aandrijfsystemen voor werkschepen te kunnen creëren.

Dredge Building International (DBI) is gevestigd in Winschoten en richt zich op de internationale.maritieme afzetmarkt met activiteiten op het gebied van ombouw en verbouw van.baggerschepen, nieuwbouw van cutterzuigers, handel in bagger vaartuigen en bagger.equipment en het reviseren van scheepsmotoren en leveren van costum build aandrijfsystemen.voor bagger vaartuigen. Daarnaast specialiseert DBI zich in ontwikkelingen op het gebied van.LNG door het ontwikkelen en in de markt zetten van LNG aangedreven aandrijfsystemen voor.baggerschepen en werkvaartuigen die voldoen aan de strengste emissie eisen voor het complete.Waddenzee gebied..Binnen de scheepsvaart is momenteel een belangrijke ontwikkeling gaande op het gebied van.transitie van scheepsdiesel naar LNG. Momenteel is de transitie van scheepsdiesel naar LNG als.vervangende brandstof voor de maritieme sector in haar beginfase. Gasmotoren in het algemeen.en dus ook LNG motoren zijn theoretisch geschikt voor aandrijving van schepen. LNG is als.scheepsbrandstof met name geschikt voor die bedrijfsomstandigheden waar de motorprestaties.over langere periode constante prestaties moet leveren. Daar kan men het motormanagement.stabiel op afstemmen. Specifiek voor werkschepen die over korte tijdsintervallen met veel.verschillende belastingsituaties worden geconfronteerd, zijn er wereldwijd nog geen LNG.aandrijfsystemen op de markt. De grote verschillen in motorbelasting over een korte tijdsbestek,.geven een aantal fundamentele knelpunten die moeten worden opgelost..DBI ziet mogelijkheden om deze specifieke LNG toepassing verder te ontwikkelen om zo ook een.afzetmarkt voor LNG aandrijfsystemen voor werkschepen te kunnen creëren. Dit concept heeft.echter nog een groot aantal technische en economische uitdagingen die de haalbaarheid van het.project beïnvloeden. Met dit haalbaarheidsonderzoek beoogt DBI erachter te komen of en op.welke wijze dit idee technisch en economisch haalbaar is. Zo zal er een inventarisatie van.beschikbare technologie plaatsvinden en wordt de markt in kaart gebracht naar potentiële.partners, wet- en regelgeving etc. Wanneer het haalbaarheidsonderzoek een positief resultaat.geeft, zal een vervolg ontwikkelproject worden opgestart en zal een prototype werkschip met.LNG aandrijfsysteem worden ontwikkelt. Deze innovatie biedt grote kansen voor duurzaam.Energiesectorgebruik binnen de cross-over Vervoer en logistiek en Energiesector.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0243
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Agro en visserij, Voedings- en genotmiddelen
Aanvrager Dredge Building International C.V.