Regio Noord | Haalbaarheidsonderzoek naar het ontwikkelen en bouwen van een prototype maritieme LNG hub.

Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw B.V. is een scheepswerf met een jarenlange.ervaring in de scheepsbouw en het vervaardigen van constructiewerk. Op de werf aan het.Winschoterdiep in Foxhol worden schepen van uiteenlopende aard gebouwd. Het vervaardigen.van koppelverbanden tot tankers en van suppliers tot zwaar geconstrueerde werkschepen.behoren tot de vele mogelijkheden van Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw B.V..Vakkundigheid en oog voor detail zijn belangrijke kenmerken van de werkwijze van het bedrijf..Binnen de scheepsvaart is momenteel een belangrijke ontwikkeling gaande op het gebied van.transitie van scheepsdiesel naar LNG. Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw B.V. wil.inspelen op de toekomstige ontwikkelingen waarin de transitie naar LNG scheepsbouw een.prominente rol speelt. Met de toekomstige bouw van een midsize LNG terminal in de Eemshaven.wordt een grote stap gezet in de voortgang van deze transitie, echter het bevoorraden van de.gehele Noordzeekust vraagt om innovatieve (maritieme) oplossingen voor LNG supply.voorzieningen. Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw B.V. (SCHN) heeft een plan.ontwikkeld om de LNG Vervoer en logistiek (HUBS etc.) op een maritieme wijze aan te pakken. SCHN bouwt.reeds zeegaande, en binnenvaart gastankers die de bevoorrading vanaf Rotterdam naar de.Eemshaven kunnen verzorgen. SCHN heeft hiervoor een concept ontwikkeld, waarbij de LNG.techniek gesitueerd wordt op drijvende platvormen (pontons/aken) met stutpalen, die overal.waar wenselijk is, snel en eenvoudig ergens geplaatst kunnen worden..Dit concept heeft echter nog een groot aantal technische en economische uitdagingen die de.haalbaarheid van het project beïnvloeden. Met dit haalbaarheidsonderzoek beoogt SCHN.erachter te komen of en op welke wijze dit idee technisch en economisch haalbaar is. Zo zal er.een inventarisatie van beschikbare technologie plaatsvinden en wordt de markt in kaart gebracht.naar potentiële partners, wet- en regelgeving etc. Wanneer het haalbaarheidsonderzoek een.positief resultaat geeft, zal een vervolg ontwikkelproject worden opgestart en zal een prototype.maritieme LNG vulinstallaties moeten worden ontwikkelt. Deze innovatie biedt grote kansen voor.duurzaam Energiesectorgebruik binnen de cross-over Vervoer en logistiek en Energiesector.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0231
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Shipyard Constructions Hoogezand bouw B.V.