Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs

Openbare Samenvatting De digitalisering van funderend onderwijs is een strategisch speerpunt voor de Nederlandse overheid en topsectoren. Gepersonaliseerd leren mogelijk maken via een digitale en adaptieve leeromgeving is hierbij een terugkerend aandachtspunt binnen al deze projecten. Bij talloze initiatieven wordt onderzocht of het mogelijk is om binnen een digitale leeromgeving leerlingen op eigen tempo en eigen niveau de leerstof te laten doorwerken. Onder al deze experimenten ligt vaak een opvatting over leren ten grondslag die is terug te voeren op de leertheorie uit het begin van de 20e eeuw dat leren in de kern een lineair proces is, waarbij een boodschap van een zender, via een drager, wordt ‘overgedragen’ op de leerling. Onder invloed van neuropsychologisch onderzoek uit de afgelopen twintig jaar werpt zich echter ook een andere leertheorie op, waarbij het uitgangspunt is dat leren een complex proces is, dat moeilijk geregisseerd kan worden, en waarbij leren plaats heeft in een rijke leeromgeving waarin leerlingen voortdurend geprikkeld worden om nieuwe vragen en problemen op te lossen. Blink Educatie VO BV en Q42 Internet BV werken in dit R&D-project samen om te komen tot een fundamentele nationale en internationale onderwijsvernieuwing, namelijk de eerste digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die niet primair uitgaat van een lineair, individueel leermodel, maar van de complexiteitsopvatting over leren. De meest onderscheidende en unieke feature (projectdeliverable) uit de leeromgeving is de ontwikkeling van een interactieve, adaptieve en zelflerende ‘verhalen en uitdagingen’-generator waarmee je als leerkracht (grote) groepen leerlingen in een levensechte en realistische setting gezamenlijk een probleem kunt laten oplossen. Hierbij heeft elke leerling een andere rol en kunnen er zowel geautomatiseerde als docent-gestuurde interventies en feedback gegeven kunnen worden. De adaptiviteit in dit systeem zit niet alleen op tempo en niveau, maar ook op andere features als bijvoorbeeld creativite

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0173
Rijksbijdrage € 198.375,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager Blink Educatie Vo BV