Virtual Theft Prevention for Retail

Opnebare samenvatting: Nederlandse retailers zagen in 2013 maar liefst 1,23 procent van de jaaromzet door diefstal en fraude in rook op gaan. Dit vertaalt zich naar 213 euro per Nederlands huishouden. Dit is voor het consortium van de specialistische R&D organisaties Atlantis Games B.V. en Q&A Research B.V. aanleiding om te starten met de ontwikkeling van een effectieve oplossing voor dit probleem, waarmee deze omzetschade met 20 procent wordt gereduceerd. Met dit project wordt beoogd dat het consortium een gedragsverandering bij personeelsleden kan realiseren waarmee winkeldiefstal van zowel personeelsleden als ook door klanten te reduceren. Hiervoor ontwikkelt het consortium een innovatieve, competitieve en educational game waarmee virtuele werelden worden ingezet die als middel dienen om een gedragsverandering te realiseren onder personeel richting collega’s als ook richting klanten van Retail organisaties. Deze game wordt gespeeld op een webbased platform, waarbij een virtual realilty bril wordt ingezet om de werkelijke wereld op een realistische wijze te virtualiseren. Dit project sluit aan bij de Topsector Creatieve industrie, waaronder primaire aansluiting onder de thema’s Gaming, Creatieve methodes en Retail. Daarnaast kent dit project een crossover met de Topsector HTSM.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0132
Rijksbijdrage € 144.816,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager Atlantis Games B.V.