Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw

Openbare samenvatting In de afgelopen jaren heeft Donkervoort een nieuwe productie technologie ontwikkeld genaamd: X-Core. De technologie maakt het mogelijk om op een kosten- en Energiesector effectieve wijze koolstofvezelversterkte kunststof componenten te ontwerpen. X-Core bestaat uit een kernmateriaal, dat drukken genereert tijdens de productie cyclus. Hierdoor is het mogelijk om kostbare autoclaaf processen te vermijden. Daarnaast is het mogelijk om producten te produceren in een gesloten mal, waardoor er minder vezel materiaal nodig is, niet verlijmd hoeft te worden en bijna niet nabewerkt hoeft te worden. De X-Core schuimkern beschikt over superieure materiaal eigenschappen, zoals Energiesector absorptie bij impact, treksterkte, compressie sterkte en rek. Verschillende internationale autofabrikanten hebben interesse getoond in de technologie en er is een samenwerking gestart voor het doorontwikkelen van X-Core naar serie productie. Hiervoor is aluminium tooling ontwikkeld, bestand tegen hoge drukken, om de componenten in een industriële oven te “curen”. Uit gesprekken met jachtbouwer Wajer&Wajer Yachts B.V. kwam naar voren, dat ook in de scheepsbouw een stijgende vraag is naar lichtere constructies. In de scheepsbouw zijn de componenten vele malen groter dan in de automobiel industrie. Hierdoor is het kostentechnisch niet mogelijk om een autoclaaf toe te passen. Daarnaast maken de grote productiemallen het erg lastig om te werken met hoge drukken. Daardoor is de scheepsbouw overgeleverd aan productie processen zoals vacuum injectie. Maar juist door de relatief lage drukken in dit productieproces, is veel extra hars en vezelmateriaal nodig. Daarnaast is er veel nabewerking nodig om de verschillende componenten met elkaar te verlijmen. Door het productieproces van Donkervoort toe te passen op de scheepsbouw zou dus veel materiaal, Energiesector, arbeid en kosten bespaard kunnen worden. Echter, zouden de productiemallen voor een scheepsromp van aluminium gemaakt worden, dan zou dit resulteren in enorm grote, zware, onhandelbare

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0131
Rijksbijdrage € 196.059,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Donkervoort Automobielen B.V.