Smart shopping online!

Openbare samenvatting: De online verkoop van kleding groeit steeds verder, echter het heeft ook te kampen met ca. 50% retourzendingen. Dit komt doordat de consument een andere verwachting heeft van de kleding dan er uiteindelijk thuis wordt afgeleverd (maatvoering, kleur, kwaliteit). Dit heeft hoge kosten voor de retailer tot gevolg, aangezien er in een magazijn typisch 50% van het personeel en oppervlak alleen met deze retourzendingen bezig is. Daarnaast zijn er ook nog extra transport bewegingen om de pakketjes die ongewenst zijn te bezorgen en te retourneren. Zowel het extra magazijn als de retourzendingen geven een hogere CO2 belasting op het milieu dan nodig is, zoals aangetoond in meerdere onderzoeken (o.a. Ecologie groep shopping2020). [Aanvrager/Partner] ontwikkeld een oplossing waarbij een consument een virtuele versie van zichzelf kan maken met behulp van een 3d scanner. De huidige status is dat er een prototype beschikbaar is waar de consument een virtueel kledingstuk kan passen. Om dit echter op grote schaal te kunnen realiseren is er een methode nodig om kosteneffectief en op hoge kwaliteit kleding te digitaliseren. Deze methode zal dan ook binnen dit project ontwikkeld worden. Een ander probleem waar een consument tijdens het online shoppen tegen aan loopt is de steeds groter wordende keuze in artikelen. In een winkel kan een consument typisch kiezen uit tientallen broeken, maar online uit duizenden. Binnen dit project wordt een algoritme gerealiseerd dat de keuze van de consument gaat voorspellen. Hierdoor zal de consument gemakkelijker kunnen kiezen en hierd

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0119
Rijksbijdrage € 70.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon