Dynamische autopiloot voor de binnenvaart

Openbare samenvatting: De binnenvaart heeft het een aantal jaren zeer zwaar gehad, maar de markt trekt inmiddels flink aan. Dit betekent dat er weer ruimte is ontstaan voor het doen van investeringen. De sector kijkt nadrukkelijk naar kleinere investeringen die de bedrijfseconomische prestaties van de bestaande vloot verhogen. Aangezien brandstof verreweg de grootste kostenpost is, kijkt men primair naar mogelijkheden om brandstof te besparen. Navmate heeft al sinds 1981 een succesvolle piloot voor de binnenvaart op de markt. Men ziet mogelijkheden om deze aanzienlijk te verbeteren, zodat de schipper ten opzichte van de bestaande piloot, 2% extra brandstof kan besparen en de emissies NOX, CO2 en fijnstof tegelijkertijd evenredig afnemen. Daarnaast betekent de nieuwe piloot ook dat de veiligheid op het water toeneemt. Navmate wil dit bereiken door een systeem voor: 1. Routeplanner. De schipper kan de plaats van bestemming ingeven, waarna de Navmate alternatieve routes zal opgeven die variëren in tijd en brandstof, waar de schipper uit kan kiezen. Hiervoor worden gegevens van Rijkswaterstaat binnengehaald over stroming enz. 2. Door het motorvermogen te meten en toe te voegen aan het regelsysteem kunnen we vaststellen wanneer er meer vermogen gevraagd wordt. Door de snelheid te meten weten we of dat vermogen evenredig is aan de snelheid. Door het echolood weten we de diepte onder het schip, bij de kop gemeten. Door het aantal stuurbewegingen dat nodig is om het schip op koers te houden weten we of dit gemakkelijk gaat of niet. Zowel bij zuiging als in diep water is het effect van een goede regeling brandstofbesparing en dus minder uitstoot. Bij het onderzoeken van de haalbaarheid hiervan zal Navmate samenwerken met enkele kennisinstellingen. Hiermee worden de volgende resultaten bereikt voor de binnenvaart: ? Een gemiddelde besparing op brandstofverbruik van 2%, ofwel € 5.717 per jaar. Een terugverdientijd voor de investeerder van 0,5-2 jaar als hij al een piloot heeft en anders zelfs nog tot meer dan 50% sneller t

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0073
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Navmate Marine Innovations BV