Technische en Economische Haalbaarheid van de Digitale Kaartmodule t.b.v. het Voortgezet Onderwijs

Openbare samenvatting: Kaartgebruik is een essentieel onderdeel van aardrijkskunde onderwijs. Docenten gebruiken het om op een beeldende manier processen en verschijnselen in kaart te brengen. Het draagt bij aan het ontwikkelen van een geografisch wereldbeeld. Leerlingen ervaren kaartgebruik als niet-relevant gezien de beschikbaarheid van talrijke hulpbronnen. Volgens nieuwe eindtermen voor het examenprogramma aardrijkskunde havo en vwo die komend schooljaar vastgesteld zullen worden, moeten leerlingen met een webatlas en geo-ICT/GIS (Geografisch Informatie Systeem) om kunnen gaan. Voor het voortgezet onderwijs is nog geen enkel product beschikbaar dat beide aspecten op leerlingenniveau aanbiedt (de combi van webatlas en zelf kaarten maken). Flow O.I.S. wil hierin verandering brengen door het ontwikkelen van een digitale kaartmodule met als doel leerlingen op een eigentijdse aansprekende manier kaartvaardigheden te laten oefenen middels een game + kaart module die in aardrijkskundelessen gebruikt kan worden, waarin leerlingen kaarten (storymaps) kunnen bekijken, analyseren en zelf kunnen maken. [Aanvrager/Partner] (Flow O.I.S.) is specialist op het gebied van ontwikkeling van (digitale) leermiddelen voor het voortgezet onderwijs. In dit haalbaarheidsproject wil men nader inzicht krijgen in de haalbaarheid van deze kaartmodules en inzicht krijgen in de educatieve markt. Hiertoe wordt onderzoek gedaan naar de (commerciële en technische) vereisten waaraan het project zou moeten voldoen om een digitale kaartmodule met geïntegreerde gamification-technieken te ontwikkelen (seriou

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2015-0021
Rijksbijdrage € 31.400,00
Locatie Nederland
Jaar 2015
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon