Regio Zuid | WeForce

Of het nou een televisie betreft in een fysieke winkel (retail) of een paar schoenen in een webshop (e-tail): elke consument heeft het recht om een aankoop te retourneren. Het ‘aftersales’-proces rondom teruggezonden en teruggebrachte aankopen past vaak niet in het reguliere proces van de (e)tailer en is daarnaast kostbaar. In veel bedrijven zijn retourstromen daardoor een ondergeschoven kindje; ze worden vaak gezien als een kostenpost en krijgen weinig aandacht. De (winkel)voorraad van een (r)etailer of distributeur zorgt voor exact dezelfde vraagstukken en kent een soortgelijke problematiek. Gevolg is, dat onverkochte, verouderde producten in magazijnen belanden of worden teruggestuurd naar de distributeur of producent. Deze retourgoederen nemen veel ruimte in en verliezen uiteindelijk hun waarde. De hamvraag is: wat is zo’n geretourneerd of onverkocht product op dit moment waard? En hoe is deze waarde zodanig efficiënt te bepalen, dat de kosten voor diagnose/controle, Vervoer en logistiek, eventuele reparatie, warehousing en waardebepaling niet zélf de bepalende factor zijn die het product per saldo waardeloos maken? BuyBay, ReShelve en Comserve Network willen binnen dit project gezamenlijk vanuit een afgerond vooronderzoek en hun huidige expertise, mogelijkheden en ervaring starten met de ontwikkeling van een totaaloplossing voor retourafhandeling én re-selling met de focus op Reverse Equipment Manufacturing (REM). Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor technologische middelen en intelligente ICT-oplossingen. De drie samenwerkende MKB-bedrijven zijn overtuigd van de kracht van hun complementaire samenwerking en onder de werktitel ‘WeForce’ is het samenwerkingsverband én het projectplan een feit. Hoofddoelstelling binnen het project is het ontwikkelen van een duurzame End-to-End solution for reverse logistics: Receiving, Test & Grade, Refurb, Inventory management, Remarketing, Fulfilment, Recycling, Reporting en dashboarding. Hiermee willen de aanvragers niet alleen een Vervoer en logistieke service ontwikkelen, maar tevens de waarde van elk product op ieder moment inzichtelijk maken. Hiermee wil WeForce bewustwording creëren binnen de keten met betrekking tot de vele kansen die er zijn voor retourgoederen en daarmee kansen voor de bedrijven binnen de sectoren retail en Vervoer en logistiek. WeForce ambieert 90% van de retourproducten opnieuw te kunnen verkopen en hierdoor de levenscyclus te verlengen. Met de overige 10% van de goederenstroom zet WeForce in op efficiënt hergebruik van onderdelen en recycling om zodoende de vernietiging van producten te minimaliseren en daarmee de afvalberg te verkleinen. Innovatief binnen dit project is de ontwikkeling van de nieuwe totaalservice WeForce. Binnen de service Vervoer en logistiek - specifiek het retourproces van non-food producten binnen de (r)etailsector - geldt dit als een geheel nieuwe toepassing en bundeling van bestaande en nieuwe diensten tot het ‘overall’ innovatieve Cross Chain Control Center (4C) WeForce. Procesinnovatie, technologische innovatie en een nieuw verdienmodel leiden tot een totaaloplossing voor retourafhandeling. ‘Retour Logistics as a Service’ en het intelligent verkopen van voorraden en retourgoederen creëert economische waarde voor de betrokken MKB-bedrijven én voor (r)etailers, consumenten, producenten en merken. En last but not least: inzicht in en verlengen van de levenscyclus van producten, hergebruik van onderdelen en grondstoffen en recycling dragen bij aan een beter milieu.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0494
Rijksbijdrage € 350.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager BuyBay B.V.