Regio Zuid | Optimale Multi Modale Mobiliteit

De omstandigheden waaronder reizen en Vervoer en logistieke dienstverlening in Nederland plaatsvinden worden steeds complexer en vinden in hoger tempo plaats; reizigers, dienstverleners, klanten en overheden stellen steeds hogere eisen aan mobiliteit van (goederen)vervoer. Naast in het openbaar vervoer (OV) zien we deze complexiteit ook in de Vervoer en logistieke sector terug. In beide sectoren gaat het om het matchen van vraag en aanbodprijzen en vervoersmiddelen. ICT kan uitkomst bieden in beide sectoren door op basis van relevante informatie een flexibele routeplanning mogelijk te maken voor de laagste prijs en met instructies over welk vervoersmiddel en de lokale omstandigheden. In dit project wordt een prototype softwareplatform ontwikkeld, waarmee mobiliteit van personen- en goederenstromen in de Vervoer en logistiek op macro- en op microniveau kunnen worden geoptimaliseerd. Op macroniveau gaat het om dynamische optimalisatie van de routeplanning die chauffeurs afleggen langs hun stop- of afleveradressen. Hierbij zal de niet-geplande vraag automatisch worden meegenomen. Op microniveau is het van belang dat nieuwe chauffeurs worden geïnstrueerd over de eisen van, en omstandigheden bij, de afnemer. Knelpunten die tijdens het onderzoek moeten worden opgelost zijn de onnauwkeurigheid van de locatiebepaling door middel van GPS en de complexiteit van dynamische routeoptimalisatie. Voor reizigers wil men een infrastructuur creëren door middel van streaming Mobility as a Service. Hiermee zullen reizigers met behulp van een (prepaid) bundel of budget hun huidige mobiliteitsbehoefte op een snelle, eenvoudige en flexibele manier invullen en met gebruik van alle aanwezige mobiliteitsvormen: carsharing, ridesharing, openbaar vervoer, taxi en bikesharing. De businesscase van Optimale Multi-Modale Mobiliteit bestaat uit zeven onderdelen: Optimaal inzicht en keuze in beschikbare vervoerscapaciteit, de laagste prijs, de kortste route, een besparing in (vrachtwagen- en auto)kilometers, een besparing op de scholingskosten voor nieuwe chauffeurs, besparing op de wachttijd tijdens stops en een toename in de klanttevredenheid onder reizigers en afnemers. Bij het vierde onderdeel wordt tevens een besparing gerealiseerd op het brandstofverbruik. Dit levert een besparing op in de CO2-uitstoot. De totale financiële baten die worden verwacht als gevolg van dit project kunnen voor gemiddelde transporteurs (Nabuurs) ongeveer € 1 miljoen bedragen. Voor lease- en andere verhuurmaatschappijen is dat lastig in te schatten. Dit project behelst een marktgerichte samenwerking tussen MKB’ers onderling en bedrijven en een kennisinstelling waarbij crossovers worden gemaakt tussen het internationale topcluster HTSM en ICT en het topcluster Vervoer en logistiek. Het project levert de regio Zuid-Nederland in potentie financiële baten, kennis en CO2-reductie op.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0485
Rijksbijdrage € 190.400,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Adversitement B.V.