Regio Zuid | Smart Performance Glasses 2.0

FluxPlus en GBO Design hebben in het afgelopen jaar de slimme lichtbril 1.0 ontwikkeld, mede door middel van ondersteuning van een gehonoreerde MIT-Zuid R&D subsidie in 2015. In technische zin is de slimme lichtbril 1.0 een groot succes. Diverse olympische sporters hebben de bril getest en de eerste reacties zijn zeer positief. Voor sporters of mensen met een sportieve smaak is de slimme lichtbril 1.0 een absolute toegevoegde waarde op het gebied van ‘any place & any time’ toegang tot lichttherapie. Voor de marktsegmenten consumenten, professionals, frequent flyers, piloten en cabinepersoneel bleek echter dat de factoren design en handmatig glazen verwisselen een grote bottleneck vormt voor acceptatie van de slimme lichtbril in de markt. Al snel bleek dat professionals en consumenten een montuurkeuze zouden willen hebben naar eigen smaak. Daarnaast kan van de gemiddelde consument niet worden verwacht dat zij in hun dagelijkse routine de discipline (blijven) tonen om voortdurend bezig te zijn met het wisselen van glazen, om de juiste therapie te volgen. Chrono Eyewear, FluxPlus en GBO hebben daarom besloten om het project te verlengen en zodoende wederom een technologische innovatieslag te gaan ontwikkelen, om toch de gehele markt te kunnen bedienen. Doelstelling binnen het huidige project is de ontwikkeling van de slimme lichtbril 2.0. Het innovatieve karakter zit hem voornamelijk in de volgende nieuwe features: O-Led of polychromatische glazen. Dit zijn zelfkleurende glazen, waardoor de gebruiker geen glazen meer hoeft te verwisselen. Technologische innovatie komt tot uiting doordat O-Led, dan wel polychromatische glazen, momenteel niet geschikt is als brillenglas. Dit komt voort uit het feit dat deze glazen niet kunnen worden gebold om zo als brillenglas te dienen. Als additioneel voordeel komt daarbij dat de elektronica die benodigd zal zijn voor de aansturing van de O-Led / polychromatische glazen veel kleiner kan worden uitgevoerd, waardoor het mogelijk wordt om elk gewenst montuur te maken. Doordat de lichttherapie bril, de slimme lichtbril 2.0, er als een gewone bril uitziet, kan de gebruiker deze in zijn dagelijkse bezigheden gewoon dragen. De vernieuwde app, met tweeweg communicatie in plaats van één-weg communicatie (enkel aansturing, geen registratie) gaat ook het daadwerkelijk gebruik registreren en daarop acteren om zo de meest efficiënte lichttherapie te realiseren. Het gebruiksgemak neemt daartoe een enorme sprong voorwaarts. De gebruiker zal door middel van de slimme lichtbril 2.0 enkel zijn smartphone app aan moeten zetten en de bril op moeten zetten om zo zijn lichttherapie te volgen. De markt die bewerkt en betreden gaat worden is enorm. Enkel al in Nederland is de potentiële markt voor mensen die baat (in meer of mindere mate) hebben bij lichttherapie vastgesteld op 1.200.000 tot 1.600.000 mensen. Dit zijn: sporters, mensen met onregelmatige werktijden, patiënten met winter blues, piloten, cabinepersoneel en frequent flyers. Wanneer we de sprong maken naar de Europese of mondiale markt lopen de aantallen richting de 800 tot 900 miljoen mensen die baat hebben bij lichttherapie. Met een kostprijs voor Chrono Eyewear van € 125,- per bril en een consumentenprijs tussen de € 299,- (budget variant) en € 399,- (high-end variant) is het marktperspectief zeer gunstig te noemen. Verwachte ROI is 2 jaar na einde van het project. Om een goede market launch te bewerkstelligen, is er reeds samenwerking met een grote nationale casino-exploitant, een grote Europese luchtvaartmaatschappij en een grote Europese retail,- en opticienketen.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0478
Rijksbijdrage € 129.640,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Chrono Eyewear B.V.