Regio Zuid | Samenwerken in een full immersive VR-omgeving

Virtual reality wordt langzaam maar zeker steeds vaker geïntegreerd in ons dagelijks leven. Hoewel de hype omtrent virtual reality wereldwijd is aangeslagen, zijn de toepassingen in virtual reality nog beperkt. Met de huidige toepassingen wordt je als het ware ‘ondergedompeld’ in een andere wereld, maar het vrije gevoel en realisme ontbreekt doordat de aansturing veelal op een onnatuurlijke wijze geschiedt (via touchpad of met controllers) en het enkel nog toepasbaar is voor individueel gebruik. Hierdoor gaan de huidige toepassingen veelal niet verder dan presentatie/visualisatie in virtual reality. Binnen dit R&D-samenwerkingsproject slaan vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland de handen ineen om virtual reality naar de ‘next step’ te tillen. Om dit mogelijk te maken moet de aansturing in virtual reality zo natuurlijk mogelijk overkomen voor de gebruiker (full immersive). Dit gaat verder dan een natuurlijke aansturing. De interactie met de objecten in virtual reality moet namelijk eveneens zo natuurlijk mogelijk geschieden (het vastpakken van een hamer betreft een andere handeling dan het vastpakken van een pen). Dat is met name van belang wanneer er meerdere personen in een virtual reality omgeving interacteren. Wanneer twee gebruikers zich in één virtual reality omgeving bevinden, moeten zij eenvoudig maar op een zo natuurlijk mogelijk manier een balletje over kunnen gooien. Het samen interacteren in één virtual reality omgeving betreft daarbij een grote innovatie. Tot op heden is het geen enkele organisatie gelukt om virtual reality in een multiplayer omgeving plaats te laten vinden. Dit komt met name doordat de interactie enorm nauwkeurig en fijnmazig dient te geschieden. Wanneer de doelstelling van het project worden bereikt dan heeft virtual reality de potentie om een enorme meerwaarde te realiseren op verschillende toepassings- en technologische gebieden waaronder:.• Life Sciences & Health: Het simuleren van een operatie waarbij chirurg en assistenten samen kunnen trainen;.• High Tech Systemen en Materialen: Een multidisciplinaire R&D-afdeling die met meerdere belanghebbenden over de hele wereld een eerste concept in virtual reality kan ontwikkelen en testen (design review);.• Maintenance: Het trainen van onderhoud en reparaties op moeilijk te bereiken installaties, zoals boorplatforms, onderzeeërs, vliegtuigen of ruimtestations;.• Creatieve industrie: Een architect kan samen met de toekomstige bewoner in virtual reality een woning ontwerpen. De bewoner kan (op afstand) samen met de architect keuzes maken die direct vertaald worden naar een virtuele representatie;.• Applied gaming: Het trainen/omgaan met situaties die in real-life bijna niet te simuleren zijn, zoals een watersnoodramp, terroristische aanslag, aardbeving, etc. Met name het kunnen trainen op samenwerking en onderlinge coördinatie is hierbij van grote meerwaarde;.• Gaming: games spelen tegen vrienden in virtual reality zonder dat de gebruikers zich in één ruimte bevinden..Om de resultaten en doelstellingen van dit project te realiseren is er een samenwerkingsverband opgezet tussen Pillow`s Willow VR Studios (actief binnen de topsector HTSM/Creatieve Industrie), VRee (HTSM), Manus VR (HTSM) en Unit040 Ontwerp(HTSM/Creatieve Industrie).

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0463
Rijksbijdrage € 197.860,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager VRee B.V.