Regio Zuid | Draadloze wegdeksensor
In Nederland hebben we een goed verzorgde wegeninfrastructuur, maar deze staat regelmatig onder druk door verschillende omstandigheden. Eén van de meest bepalende daarin is het weer. In Nederland hebben we te maken met wisselende weersomstandigheden die voor flinke vertragingen en ongelukken kunnen leiden. Om dit zoveel mogelijk tegen te gaan wordt de laatste decennia steeds meer gebruik gemaakt van technologie. Wegbeheerders maken steeds meer gebruik van gladheidmeldsystemen (GMS) om zoveel mogelijk preventief op te kunnen treden bij gevaarlijke weersomstandigheden.Aan Arcobel is de vraag gesteld door Rijkswaterstaat om te onderzoeken of het haalbaar is een systeem te ontwikkelen dat draadloos informatie uit het wegdek verzameld, waardoor de aanleg- en onderhoudskosten structureel naar beneden kunnen. Als Arcobel het als haalbaar beschouwt zal RWS een opdracht vertrekken voor de ontwikkeling. Het beoogde systeem bestaat uit een aantal sensoren gecombineerd met een Energiesectorvoorziening en een zendmogelijkheid, welke als zelfstandige unit in het wegdek kan worden opgenomen. Het systeem communiceert met de wegkantstations, die de verzamelde informatie vervolgens weer distribueren naar de centrale GMS-server. Daar wordt alle data verwerkt tot toegankelijke informatie voor de wegbeheerders.De ontwikkelingsdoelstelling van het innovatieve product ‘Draadloze wegdeksensor’ waarop het project betrekking heeft bestaat uit een aantal componenten die samen de in het wegdek te verwerken unit vormen. De componenten zijn temperatuursensoren (voor wegdektemperatuur en dieptetemperatuur), een wegdekgeleidbaarheidsensor, een Energiesector-opwekking en/of opslag en een zendeenheid voor data. De doelstelling van het haalbaarheidsonderzoek is om met het beantwoorden van specifieke technische en economische vragen tot de conclusie te kunnen komen of het ontwikkelproject wel of niet haalbaar is om uit te voeren.