Regio Zuid | E-Classic

Om de transitie naar een circulaire economie te kunnen maken, is het belangrijk alle mogelijke vormen van hoogwaardig hergebruik te ontwikkelen. Jaarlijks verdwijnen er in Nederland ca. 220.000 auto’s naar de sloop, waarvan zeker de helft uiterlijk nog prima auto’s waar slechts een onderdeel van stuk is (meestal de motor). Dit aantal zal komende jaren alleen maar toenemen vanwege een recent aangenomen motie in de Tweede Kamer die stelt dat vanaf 2025 alleen nog elektrische auto’s op de markt mogen worden gebracht. Deze auto’s worden nu op de sloop ontdaan van de waardevolle elementen en daarna wordt het staal verschroot. Dit staal wordt later weer omgesmolten tot bv. een nieuwe auto. Hoewel dit duurzaam lijkt, past deze gang van zaken toch niet in een circulaire economie. Omsmelten van staal kost immer veel (vaak fossiele) Energiesector. Daarnaast gaat een groot deel van de kunststoffen, het textiel en het glas verloren. Een zgn. extended use en/of een directer hergebruik van het chassis en interieur zou veel duurzamer zijn. Een andere belangrijke stap richting een circulaire economie is duurzame mobiliteit. Elektrisch rijden is op dit moment vooral toegankelijk voor leaserijders of mensen in hogere inkomensklassen. Een kleine elektrische auto kost in Nederland al gauw zo’n € 23.000,-. Grotere modellen kosten zelfs tussen de € 40.000,- en € 80.000,-.FBBasic wil aan bovenstaande maatschappelijke vraagstukken tegemoet komen en heeft hiervoor een idee voor de E-classic, een subframe dat universeel toepasbaar is in elke autotype en het mogelijk maakt om motorblok, versnellingsbak en brandstofsysteem seriematig en betaalbaar te vervangen door een elektrische motor met accusysteem, zodat een elektrische auto ontstaat. Niet alleen kan hiermee een tweede leven worden geschonken aan sloopauto’s, maar ook milieubewuste particulieren kunnen hiermee voor een relatief laag bedrag hun bestaande benzine of diesel auto laten ombouwen naar een elektrische auto. De E-classic maakt duurzaam autorijden toegankelijk voor de grote massa en draagt daarmee sterk bij aan terugdringen van de huidige nadelige milieueffecten van auto’s. De E-classic wordt een eigen product van FBBasic. De verwachting is dat het vermarkten van deze technologie naast directe inkomsten vanuit de verkoop van E-classic subframes, omgebouwde auto’s en/of licenties op de technologie ook tot extra consultancy opdrachten zal leiden. Aan het E classic initiatief is een nadrukkelijke werkgelegenheidscomponent verbonden, óók voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het ontwikkelen van de E-classic past binnen het innovatiethema/roadmap “Automotive” van de Topsector Hightech Systemen & Materialen (HTSM). In de roadmap is opgenomen dat innovaties een oplossing bieden voor maatschappelijke problemen van wegmobiliteit zoals: emissie, congestie, veiligheid en geluid. Het project E-classic is zo’n innovatie die bijdraagt aan het verminderen van CO2-uitstoot en de vermindering van de geluidsoverlast van wegvervoer.Het project sluit aan bij het internationale topcluster HTSM en het nationale topcluster met internationale potentie Maintenance zoals gedefinieerd in de Regionale Innovatie Strategie (RIS3 Zuid). De missie zoals opgenomen in de RIS3 is om de regio Zuid-Nederland door te ontwikkelen tot innovatieve, economische topregio van wereldformaat. Het project E-classic van FBBasic draagt hieraan bij door het ontwikkelen van een innovatieve en duurzame oplossing die een alternatief biedt voor het slopen van auto’s en het creëren van betaalbaar elektrisch vervoer.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0410
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager FBBasic B.V.