Regio Zuid | Green flag inside – Hijs de groene vlag
Bedrijven in Nederland en Europa vervoeren veel goederen via containers. De overslag van containers in Nederlandse zeehavens is in 2014 met 9 procent gestegen. Het containervervoer maakt een steeds groter deel uit van de zeevaart van en naar Nederland. De totale aan- en afvoer van goederen steeg het afgelopen jaar met 2,3 procent tot 570 miljoen ton (Bron: CBS). Veel van deze containers worden vervolgens verder vervoerd per vrachtwagen middels het wegennetwerk. Wanneer de lading is gelost rijden veel van deze vrachtwagens met lege containers direct terug naar de haven. Rederijen verplichten transportbedrijven namelijk om containers binnen 5 dagen naar de haven te retourneren. Hiermee kunnen rederijen verzekeren dat een zeeschip altijd met een retourlading vertrekt. Vanuit de klimaatdoelstellingen die zijn vastgesteld in Parijs heeft de transportsector de opdracht om haar CO2-emissie te verlagen met 50% voor 2050. Een oplossing die een grote bijdrage kan leveren aan het behalen van deze doelstelling is te vinden in het verhogen van de efficiëntie van de transportsector (niveau 1 binnen het Deep Decarbonisation Pathways Program). Deze efficiencywinst is te bereiken door de beladingsgraad te verhogen voor containertransport. Value Engineers (VE) beoogt hiertoe een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar een oplossing die de efficiëntie van containertransport drastisch kan verhogen. Als oplossingsrichting beoogt VE het project ‘Groene vrachtbrief’ uit te werken. Door chauffeurs of planners ‘een groene vlag te laten hijsen’ bij het indienen van de digitale vrachtbrief willen we het mogelijk maken om op nieuwe manieren lading bij te plaatsen. Binnen deze haalbaarheidsstudie onderzoekt en ontwerpt VE een innovatief proces om invulling te kunnen geven aan deze scenario’s. De doelstelling van deze haalbaarheidsstudie is om een gefundeerde GO/NO GO beslissing te kunnen maken voor het vervolgtraject. Hiervoor wilt VE inzicht krijgen in zaken als marktpotentie, acceptatie, technische haalbaarheid en wet en regelgeving. Ook zal het duidelijk moeten worden of dit vervolgtraject geheel of gedeeltelijk intern ontwikkeld kan worden of dat er zaken uitbesteed moeten worden.Het vervolgtraject zou bestaan uit het ontwikkelen van een gratis digitale marktplaats waar bedrijven hun lege capaciteit aan kunnen bieden.