Regio Zuid | Voorraadbeheer door Data Science
Optiply is in september 2015 opgericht door Ir. S van den Broek en Ir. WWH Konter. Zij zagen met hun achtergrond in de e-commerce en specialisme in respectievelijk data science en bevoorradingsmodellen, dat webshops continue worstelden met wat, wanneer en hoeveel te bestellen. In samenwerking met prof.dr. A.G. de Kok van de TU/e en TKI Dinalog heeft Optiply een algoritme ontwikkeld dat gebruik maakt van de klassieke bevoorradingsmodellen. Deze modellen zijn al tientallen jaren nauwelijks veranderd en geven allemaal inkoopadvies op basis van historische verkoopdata. Wat heb ik eerder verkocht en hoe kan ik op basis van deze gegevens voorspellen wat ik moet gaan inkopen? Het grote nadeel aan het gebruik van enkel interne data is dat je per definitie ‘in de achteruitkijkspiegel’ kijkt en dus altijd een beperkt vermogen hebt om snel en adequaat te reageren laat staan anticiperen op veranderingen in je omgeving. Vooral voor “long tail” producten (groot deel van het assortiment met weinig afzet) leiden deze klassieke modellen niet tot betrouwbare inkoopadviezen. De ondervindingen met de implementatietrajecten bij ons huidige klanten van het klassieke bevoorradingsmodel met daarnaast de input van de TU/e heeft Optiply doen concluderen dat de introductie van externe databronnen binnen bevoorradingsmodellen een oplossing voor dit probleem kan zijn en nog onontgonnen terrein is. Door het toevoegen van externe databronnen wordt het mogelijk om te anticiperen in plaats van te reageren op veranderingen in de omgeving; naast de ‘achteruitkijkspiegel’ is er nu ook ‘een blik door de voorruit’ mogelijk. Dit leidt bij de webshops tot grote voorraadbesparing en een reductie in de nee-verkopen, spoedbestellingen en incourante voorraad. Daarnaast zorgt een data gedreven manier van inkopen tot een efficiënter inkoopproces. Hierdoor kunnen ze de concurrentiestrijd met de grote spelers blijven aangaan en zal het e-commerce landschap geen consolidatieslag zien zoals de supermarkten. Waar enkele grote partijen de markt domineren. Tegelijkertijd wordt het mogelijk efficiënter te vervoeren tussen de leverancier en de webshops, wat over de gehele keten tot grote voordelen leidt.De economische en technische haalbaarheidsvraag hiervan is veelomvattend. De technische hordes die we hierbij moeten nemen bestaan uit twee soorten: hordes bij de IT infrastructuur en hordes aan de kant van het algoritme. Voor de infrastructuur is het geautomatiseerd en schaalbaar ontsluiten van de externe data de grote uitdaging. Er zal voor vele verschillende bronnen (bv. Google Analytics, weerdata) per klant een geautomatiseerd proces ingericht moeten worden dat betrouwbaar loopt. Zoals voor te stellen gaat het hier al snel om duizenden verschillende datastromen die onafhankelijk van elkaar moeten lopen, dit brengt enorme complexiteit met zich mee. Daarnaast zijn er hordes voor wat betreft het algoritme: welke data heeft voorspellende waarde, hoe reageren deze voorspellingen op veranderingen in de omgeving en op welke manier is de uiteindelijke introductie binnen de klassieke bevoorradingsmodellen het beste te realiseren? Het economisch vraagstuk richt zich op de kosten van bijvoorbeeld het real-time ontsluiten van de externe data, is het mogelijk om de IT infrastructuur kostenefficiënt neer te zetten en wat levert dit onze klanten nou precies op? Via een aantal pilots willen we de haalbaarheid en de opportuniteit in de praktijk met klanten gaan achterhalen. Met dit haalbaarheidsproject willen we de objectief en rationeel in kaart brengen wat de financiële en technische risico’s zijn en wat dit kan opleveren voor onze klanten en Optiply zelf.Als deze haalbaarheidsstudie een positief resultaat heeft zal de vervolgstap zijn om het product te industrialiseren en in productie te brengen, dit zal door Optiply zelf gedaan worden. Omdat de oplossingsrichtingen objectief geïdentificeerd zullen zijn door middel van deze haalbaarheidsstudie zullen de kansen van slagen van deze laatste stap erg groot zijn. Het eindproduct vormt een zeer interessante propositie voor e-commerce partijen om sneller te reageren op hun steeds sneller veranderende omgeving en zo concurrerend te blijven. Optiply krijgt hiermee een kans om zowel nationaal als internationaal onderscheidend te zijn ten opzichte van andere partijen in de markt.