Regio Utrecht | LNG tank 2.0

LNG bevindt zich in Nederland in een transitiefase en wordt als brandstof gebruikt voor schepen en vrachtwagens. In ieder geval daar waar het gaat om vermindering van diverse emissies en kosten ten opzichte van de nu gebruikte diesel/EN 590. De voortgang van LNG stokt, er zijn initiatieven nodig om voor LNG meer draagvlak en gebruikers te genereren. Eén van deze initiatieven is 'Walstroom zonder Wal'. In dit concept wordt walstroom geleverd aan binnenvaartschepen op plaatsen waar geen vaste walstroom aanwezig is. Dit gebeurt met mobiele units. Deze units maken gebruik van LNG of CNG, al dan niet in de BIO variant, als brandstof. Deze units zitten qua afmetingen op een scheidingsvlak tussen inzet (makkelijk te transporteren, afmetingen) en tijd van inzet (aanwezige brandstof). Om dit fenomeen te doorbreken is bedacht hoe met dezelfde inhoud meer brandstof (LNG) in een unit kan worden meegenomen. Binnen de werkzaamheden van dit MIT-R&D project vindt een tweedeling plaats in de werkzaamheden en het doel. Het eerste deel van dit MIT-R&D project bestaat uit research naar de technische en economische mogelijkheden. Hierna zal er een Go/No-go beslissingsmoment plaatsvinden, waarbij het verdere verloop van het project zal worden gedefinieerd. Dit vervolg bestaat uit de bouw van een pilot en het testen van de werking. Het concept bestaat uit een rechthoekige (drukloze) tank, waarbij scherp gemonitord wordt op de druk van het gas boven de vloeistof. De rechthoekige tank levert een groot voordeel op als het gaat om opslagcapaciteit. Met deze vergroting van de opslagcapaciteit kan een walstroom unit aanmerkelijk langer functioneren. Mobiele Stroom B.V. is in staat om de unit daadwerkelijk in de praktijk te kunnen inzetten. Hierdoor kan er gedurende een langere periode ervaring worden opgedaan met een dergelijk systeem voordat er verder ontwikkeld wordt. Ook kunnen keurende instanties (Lloyds, DNV-GL, etc) de unit in de praktijk zien en beoordelen. Dit heeft als voordeel dat een eventuele goedkeur voor het gebruik in andere situaties, bijvoorbeeld aan boord van schepen eenvoudiger wordt. Op deze manier plaveit Mobiele Stroom B.V. de weg voor meer mogelijkheden voor LNG.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0379
Rijksbijdrage € 75.810,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Mobiele Stroom B.V