Regio Noord-Holland | Magna Pellet uit biomassareststromen

Magna Pellet uit biomassareststromen .De Magna pellet heeft een 10 tot 15% hogere verbrandingswaarde dan de traditionele houtpellet. In hoeverre levert dit problemen op met ketels ? Kunnen standaard pelletketels dit aan ? Is hiervoor een aanpassing nodig ? Valt dit binnen de huidige garantie ?.In het geval van gras treedt er vaak verglazing op in ketels. In hoeverre is dit nog het geval bij de Magna pellet van de biomassareststroom gras. Doordat de korrel een hogere Energiesectordichtheid heeft, stijgt de verbrandingstemperatuur. Hierdoor vindt er eerder verglazing plaats. Door het toevoegen van bepaalde hulpstoffen kan de verglazingstemperatuur verhoogd worden. Onderzocht zal worden in hoeverre dit nodig en mogelijk is. Doordat het risico op verglazing minder wordt, worden de afzet mogelijkheden van de Magna pellet op basis van biomassareststromen weer vergroot. Daarnaast kan het zo zijn dat bij voorkeur de mechanische sterkte van de geperste pellet uit getorreficeerd materiaal hoger is dan nu gebruikelijk. Deze mechanische sterkte, of liever integriteit is gewenst omdat grootschalige opslag en overslag de pellets kan doen uiteenvallen. Dat probleem doet zich al voor bij conventionele pellets, en zal ook kunnen optreden bij pellets uit getorreficeerd materiaal. Men kiest wel voor een bindmiddel om dat probleem te omzeilen. Er zijn kandidaat bindmiddelen die de potentie hebben dat ze enerzijds de verglazingstemperatuur verhogen en anderzijds ook als bindmiddel fungeren. Randvoorwaarde is natuurlijk dat dit bindmiddel niet nadelig uitwerkt op de kostprijs van de pellet..Vervoer en logistiek/economisch: De Magna pellet maakt bij voorkeur gebruikt van lokale biomassareststromen. In hoeverre zijn deze aanwezig in de buurt ? Welke stromen hebben de voorkeur ? Is dat bermgras, natuurgras, stro, riet, de houtige fractie van GFT of zijn er nog andere biomassareststromen te identificeren, die hiervoor geschikt zijn. Wat voor een business case geven deze biomassareststromen ? Hoe ziet de Vervoer en logistiek eruit ?.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0246
Rijksbijdrage € 40.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Klinkenberg Zaandstad B.V.