Regio Noord | Haalbaarheidsonderzoek duurzame liftaandrijving

De markt voor liften wordt gedomineerd door liften met tractie aandrijving omdat deze vorm van aandrijving Energiesectorzuiniger zou zijn dan een hydraulische aandrijving. In Nederland zijn nog ongeveer 20.000 hydraulische liftaandrijvingen actief. Als tegenwoordig een hydraulische aandrijving moet worden vervangen kiest de partijen in de markt ervoor om de gehele hydraulische aandrijfinstallatie te saneren en te vervangen door een elektrisch aangedreven tractieaandrijving. Deze sanering vraagt een om een substantiële investering. Nog belangrijker is het feit dat de sanering zoveel Energiesector kost dat de beoogde besparing met de Energiesectorzuiniger tractieaandrijving in lengte van jaren niet kan worden gecompenseerd. Het gevolg is dat transitie investeringen niet worden uitgevoerd en de bestaande hydraulische liftaandrijvingen gehandhaafd blijven.De onderneming is voornemens in eigen beheer een liftaandrijving te ontwikkelen die in eerste instantie kan worden toegepast in de vervangingsmarkt van liften. De nieuw te ontwikkelen liftaandrijving maakt (in tegenstelling tot bestaande vervangingssystemen op de markt) gebruikt ..van de bestaande hydraulische of tractie aandrijvingsinrichting waardoor kosten en Energiesectorverbruik bij vervanging geminimaliseerd worden. En doordat er een hoger rendement wordt gerealiseerd verwacht men 60% minder Energiesector te verbruiken, zal er 60% minder warmte verloren gaan het geproduceerd geluid wordt met 40% gereduceerd. Het resultaat van dit haalbaarheidsproject zal zijn dat enkele alfa prototypes worden ontwikkeld en getest op Energiesector verbruik, warmte reductie en geluid productie. Tevens zal na afloop van dit project duidelijk zijn of de ontwikkeling bedrijfseconomisch haalbaar is...

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0220
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Tetractys B.V.