Regio Noord | Pricing strategies
Experty wil een haalbaarheidsonderzoek doen naar een nieuwe prijsstrategie voor haar catalogus van meer dan 100.000 producten. Op dit moment worden de prijzen van haar producten één per dag berekend op basis van concurrentiedata, minimale en gewenste marges in 7 verschillende landen. Hierdoor worden er nu enerzijds producten verkocht tegen een marge dat hoger had gekund en anderzijds worden sommige producten niet verkocht omdat de verkoopprijs niet competitief is. In het haalbaarheidsonderzoek wordt getracht een nieuwe prijsstrategie te onderzoeken dat de bruto marge maximaliseert. ....De werkzaamheden zullen in beginsel literatuur onderzoek naar pricing strategies behelzen. Hierbij kan gedacht worden aan strategieën zoals price leadership, value based pricing, premium pricing of predatory pricing. Op het moment dat de verschillende pricing strategies in kaart zijn gebracht zullen er hypothesen opgesteld worden die getoetst gaan worden aan bestaande (interne) data. Voorbeelden van een onderzoeksvraag kan zijn “Hoeveel procent duurder mag ik zijn dan de concurrent om nog steeds te verkopen?” Op het moment dat de onderzoeksvragen zijn onderzocht en beantwoord zullen we de technologische kant gaan onderzoeken. In dit stadium zullen we gaan kijk of het mogelijk is een prototype te ontwikkelen dat de variabelen die we hebben gevonden combineert tot een wiskundig model. Dit model zullen we vervolgens testen op de historische verkoopdata. ..