Regio Noord | Cross-over

De Nederlandse scheepvaartindustrie staat wereldwijd hoog aangeschreven, zowel binnen de commerciële vaart (vrachtschepen e.d.) als binnen de pleziervaart. Ondanks hun goede naam heeft de commerciële scheepsbouw in Nederland het de afgelopen jaren zwaar gehad; door de economische crisis is de vraag naar schepen gedaald en door de hoge lonen in Nederland is er veel concurrentie uit lagelonenlanden als China. Om de Nederlandse naam hoog te houden en werkgelegenheid en kennis te behouden, is het belangrijk om de concurrentiepositie te versterken door de Nederlandse scheepvaartindustrie een nieuwe impuls te geven. De particuliere scheepvaart wordt momenteel gekenmerkt door hele dure luxe jachten (±€1 miljoen per strekkende meter) voor de allerrijksten van de samenleving waarbij het bouwen van een dergelijk jacht 3 tot 4 jaar duurt. Voornamelijk de tijdsduur waarin een luxe jacht wordt gebouwd wordt door veel klanten als negatief gezien en is een beperkende factor voor de omzet. Vripack beoogd een nieuwe markt aan te boren door een cross-over jacht te realiseren, waarbij de bouwperiode en totale kosten gereduceerd worden, door productieprocessen en materialen uit commerciële scheepsbouw toe te passen in de jachtbouw...Het doel van dit MIT-Haalbaarheidsproject is het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie waarin de technische en economische risico’s voor het ontwerpen van de cross-over centraal staan. Aan het eind van dit haalbaarheidsproject wil Vripack een rapport opleveren waarin de mogelijkheden, beperkingen en benodigdheden voor het ontwikkelen van de cross-over objectief worden beschreven. Tevens wil Vripack in dit project een initial design package ontwikkelen waaruit de technische haalbaarheid moet blijken. Op basis hiervan kan Vripack een besluit nemen of en op welke wijze ze een ontwerptraject voor de cross-over gaat starten...Om de technische en economische haalbaarheid van dit project te onderzoeken voert Vripack diverse werkzaamheden uit. Voor de technische haalbaarheid is het essentieel om slimmere oplossingen te bedenken voor huidige kostbare onderdelen zoals: diverse systemen, dure hoogwaardige materialen en kostbare afwerkingsmethodes. Vripack zal hier onderzoek naar doen en tevens onderzoeken of deze oplossingen haalbaar zijn met betrekking tot het ontwerp van de cross-over. Vripack zal ook op zoek gaan naar een partner om de cross-over in een eventueel vervolgtraject daadwerkelijk op de markt te kunnen zetten. Daar de huidige werf voor luxe jachten niet geschikt is om te ‘downgraden’, zal Vripack aansluiting zoeken met Noord-Nederlandse commerciële scheepswerven. Commerciële scheepswerven zullen echter wel moeten ‘upgraden’ om een dergelijke cross-over te kunnen bouwen. Essentieel is dus om de haalbaarheid te onderzoeken van het bouwen van cross-overs op commerciële scheepswerven, waarbij veel innovatie oplossingen nodig zijn, waaronder de Vervoer en logistieke inrichting en ‘just in time’ principes, om de algehele luxe uitstraling van een cross-over mogelijk te maken. Om de economische haalbaarheid te onderzoeken, voert Vripack voor een deel desk research uit. Hierbinnen vallen o.a. een literatuurstudie, concurrentieanalyse, analyse van de markt en marktstrategie en een stakeholder analyse. Om een goed beeld te krijgen van de technische eisen vanuit de markt, voert Vripack als onderdeel van de economische haalbaarheid ook veel gesprekken met potentiële afnemers en potentiële partners. .. ..Dit haalbaarheidsproject resulteert in een Go/No-go beslissing met betrekking tot de ontwikkeling van de cross-over in een vervolgtraject. ..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0216
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Ontwerp- en Constructieburo voor Jacht- en Scheepsbouw Sneek B.V.