Regio Noord | Ontwikkeling geïntegreerde online identificatie en betaaldienst
Bij het sluiten van een online overeenkomst zijn er een aantal problemen die spelen. De eerste en belangrijkste is dat het tot nu toe erg lastig is om iemand te kunnen identificeren. De tweede is dat het bestaan van de overkomst en het tekenmoment aangetoond moet kunnen worden. De derde is dat geen enkel bedrijf natuurlijk wil dat zijn overeenkomsten bekend zijn bij een derde en daar nog van afhankelijk moeten zijn voor bewijs van bestaan. ....Het doel van dit project is een dienst te ontwikkelen waarin de verschillende identificatiemethodes met gebruikmaking van moderne software technologie worden samengevoegd tot één dienst en gebruikt om een rechtsgeldige overeenkomsten online aan te kunnen gaan.....Het online identificeren is een opmaat voor het veilig en vertrouwd zaken kunnen doen voor zowel het bedrijfsleven als consumenten. iDIN en Idensys zijn twee verschillende identificatie methodes welke op dit moment worden ontwikkeld en/of getest. Vanuit het oogpunt van marktwerking is het aan te bevelen dat er diverse middelen voor online identificatie worden ontwikkeld, maar het werkt complicerend dat het in dit geval twee verschillende stelsels zijn. Idensys is namelijk geen concreet product of een concrete dienst, maar een stelsel afspraken. Wanneer Idensys gereed is, kunnen verschillende publieke en private partijen daarvoor een concrete dienst ontwikkelen en aanbieden. Daarmee kan Idensys dus worden ingezet naast de dienst van de banken, iDIN. Impliciet betekent het dat er meer partijen een dergelijk initiatief kunnen lanceren, waardoor er in het meest ongunstige geval een wildgroei aan online identificatiemiddelen ontstaat. Niet bevorderlijk voor de veiligheid en het gemak voor de gebruiker en waarbij mogelijk additionele kosten dienen te worden gemaakt. Het is dus aan te bevelen dat de verschillende identificatiemogelijkheden naadloos op elkaar aansluiten...