Regio Noord | Hybride aandrijving aanhanger

Er is veel transport over de weg en het voortbewegen van aanhangwagens kost heden ten dage veel extra brandstof, zeker bij het veelvuldig optrekken en remmen. ..[Aanvrager/Partner] wil onderzoeken of het haalbaar is een hybride aandrijving specifiek voor aanhangwagens te ontwikkelen die zichzelf (in situaties als bijvoorbeeld acceleratie of helling klimmen) kan voortbewegen door middel van een eigen zelfstandige elektrische aandrijving, die gevoed wordt uit een oplaadbaar accupack, dat oplaadt tijdens het afremmen of afdalen. Met een dergelijke technologie kan brandstof worden bespaard en schadelijke uitstoot worden verminderd...Het haalbaarheidsonderzoek moet duidelijk inzicht geven in de technische (on)mogelijkheden, knelpunten en implicaties van een nieuw te ontwikkelen hybride aanhangertechnologie, waarmee de aanhanger zichzelf kan voeden en aandrijven uit remEnergiesector. De technische mogelijkheden zijn mede afhankelijk van de wet- en regelgeving op dit gebied en dit onderzoek moet daar duidelijkheid in verschaffen. Daarnaast wil men weten wat mogelijk geïnteresseerde, maar ook kundige partners kunnen zijn voor een eventueel vervolgtraject en wat het marktpotentieel is. Verder zal onderzocht moeten worden op welke wijze het IP voldoende beschermd kan worden. Het beoogde resultaat is inzicht in de technische (on)mogelijkheden en risico’s. Het haalbaarheidsonderzoek zal onder andere helderheid moeten verschaffen inzake de markt, wetgeving, technische vereisten, energy harvesting technologieën en de beperkingen dienaangaande en zullen in directe zin een aantal technische uit

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0132
Rijksbijdrage € 23.360,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon