Mobiele LNG bunker unit

Aanleiding van het project is de verwachte sterk toenemende vraag naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. Er is een behoefte om LNG als brandstof in te zetten, omdat deze brandstof schoner en goedkoper is..Voor de binnenvaart en short sea is er geen LNG bunkerinfrastructuur. Deze noodzakelijke schakel in de keten voor de fijnmazige distributie van LNG ontbreekt. Op dit moment worden binnenvaartschepen en short sea schepen bevoorraad via tankauto’s...De ambitie van de aanvragers is om de LNG-distributie en -infrastructuur in Nederland en Europa, zo mogelijk mondiaal, voor de scheepvaart aanzienlijk te verbeteren door het huidige vul- c.q. pompproces van tankwagens naar schepen (small scale distributie) te vervangen door een nieuwe innovatieve mobiele LNG bunker unit (LMBU) en het proces te automatiseren en daardoor een aanzienlijke investeringsreductie en tijdwinst te realiseren. ..LIQAL en Progmatic ontwikkelen een voor de markt nieuwe mobiele LNG bunker unit met slimme functionaliteiten tegen een zeer reële kostprijs: een mobiele unit die tussen tankauto’s en schip geplaatst kan worden, zonder vaste opslag en waarbij meerdere tankauto’s tegelijkertijd aangesloten kunnen worden (parallel proces). De innovatie is mobiel inzetbaar...Het project sluit nauw aan bij de topsector Energiesector en meer specifiek op de programmalijn LNG binnen deze sector. Een van de doelstellingen van de programmalijn LNG betreft optimalisatie van kosteneffectieve ontwerpen en operationalisatie voor de LNG leveringsinfrastructuur, zoals de ontwikkeling van innovatieve LNG opslag, gereedschap, systemen en operationele oplossingen. De ontwikkeling van een LNG bunkerinstallatie met een volledig geautomatiseerd vulproces dat voldoet aan alle veiligheidseisen (PGS 33.1 en 33.2) is een operationele oplossing die zeer goed aansluit bij de gestelde doelstellingen. Er zijn cross-overs naar de topsectoren Vervoer en logistiek en HTSM...Het concrete eindresultaat van het R&D project is een gevalideerd ontwerp LMBU.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0115
Rijksbijdrage € 123.130,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Liqal B.V.