UnLock
De Gemotoriseerde Tweewieler sector vertegenwoordigt een toegevoegde waarde van meer dan 1,5 miljard euro per jaar in Europa, met een totale marktomvang van 10 miljard euro in Europa (bron: ACEM). Door de implementatie van de Framework Regulation ((EU) No 168/2013), klimaat- Energiesectorakkoorden en nieuwe aangescherpte wetgeving rondom emissiewaarden (verwacht in 2020) en het te verwachten tijdspad waarbinnen de toekomstige producten kunnen voldoen aan de eisen die van kracht gaan worden op het gebied van milieuprestatie dienen fabrikanten snel en efficiënt te innoveren. ..Elk gemotoriseerd tweewielervoertuig in markt is voorzien van een gestandaardiseerde Elektronische Capacitor Discharger unit (CDI-unit) en middels deze unit wordt de verbranding en vermogen en daarmee ook efficiëntie van het voertuig bepaald. Bij de meeste tweewielervoertuigen wordt door de fabrikant gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde mechanische blokkade, zoals een varioring om zo aan de wettelijke norm te voldoen van 25km/h of 45km/h. Deze ring blokkeert de automatische versnellingsbak en zorgt ervoor dat de motor niet kan overschakelen. Hierdoor loopt de motor met een hoger toerental bij een lagere snelheid. Dit heeft gevolgen voor de motor zoals snellere slijtage, hoger brandstofverbruik en daarmee ook hogere emissies qua Co2-uitstoot en fijnstoffen. ..Een combinatie van de juiste eigenschappen en prestaties ontbreekt vooralsnog binnen de range van huidige stand-alone systemen die dit contra-effect veroorzaken en daarmee gewenste duurzaamheidsprestaties beperken. Kortom de huidige stand der techno