eMentor

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 20% van de jongeren in Nederland last heeft van depressieve gevoelens. Bij bijna 5% van deze jongeren is het geen dip, maar een depressie. In de praktijk is echter slechts een fractie van de kinderen en jongeren met psychische problemen bekend bij de huisarts, ouders en scholen. Problemen en spanningen op school, zeker bij overgang van schooltypes, leidt vaak tot problemen thuis, spanningen, stress ongewenst gedrag en psychische problematiek. Voorkomen van schooluitval en psychische problematiek is beter dan genezen en daarom is er steeds meer aandacht voor vroegherkenning en behandeling van lichte psychische problematiek...Op scholen hebben leraren, en specifiek de mentor, een belangrijke rol bij het vroegtijdig signaleren van (psychische) problemen. Zij hebben daarbij een ondersteunende rol en stellen zich op als vriend en rolmodel. In de praktijk is het echter vaak zo dat de drempel voor leerlingen vaak hoog is en er tijd nodig is om problemen te signaleren en vervolgens het vertrouwen winnen van de leerling om open te zijn over hen of haar problemen. Dit wordt ook bemoeilijkt door toenemende druk en stress op leraren die weinig tijd hebben door volle klassen en lesprogramma’s. Anderzijds is begrip en inlevingsvermogen in de situatie van de leerling vaak een uitdaging. Niet iedere mentor is voldoende in staat om de juiste klik te maken met een leerling. Een goede kwalitatieve relatie opbouwen met de leerling is daarom steeds moeilijker. Voor sommige leerlingen kan dat te laat zijn. ..In het kort wil [Aanvrager/Partner] een digitale appli

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0029
Rijksbijdrage € 34.240,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon