Riskauction

Financiële instellingen hebben de afgelopen decennia zichzelf centraal gesteld. Door te sturen op omzetgroei zijn producten en diensten centraal komen te staan in plaats van de behoefte van de klant. In de toekomst zullen consumenten en organisaties centraal worden gesteld en kan men (ondernemer, burger) op het juiste moment en plaats voorzien worden van alle relevante financiële informatie, kennis, tools en adviezen die bijdragen aan financiële gezondheid en risicomanagement.. .Er zijn tools op de markt en in ontwikkeling die vooral ingericht zijn op het verbeteren van het inzicht en zelfmanagement van gebruikers en burgers rondom financiële risico’s. We zien een beeld dat gebruikers vooral met het verminderen van de risico’s aan de slag gaan, want daar hebben ze grip op. Het overdragen van risico’s naar een verzekeraar of financiële instelling is niet voldoende geborgd in dergelijke systemen. ..In het beoogde vervolgproject wil 72 Media een adaptief en intelligent veilingplatform ontwikkelen met analyse/reken-functionaliteiten voor het creëren van overdraagbare risico’s/profielen en klantvraag en deze op intelligente wijze matchen met aanbod van verzekeraars die de gebruiker in staat stelt om een passende oplossing te vinden voor de de risico’s die hij wil overdragen. Het overdragen van die risico’s kan hij organiseren door het veilen van zijn risico’s (risicoplannen). Verzekeraars, volmachten of andere financiële instellingen kunnen reageren met een voorstel. De klant, of de tussenpersoon die namens de klant handelt, kiest vervolgens het best passende voorstel en dekt daarmee het risico af. ..Binnen het haalbaarheidsproject wordt onderzocht of het technisch en economisch haalbaar is om het beoogde systeem te ontwikkelen via de realisatie van een clickable demo van een veilingoplossing voor risico’s/verzekeringen met daarin inzichtelijk:.- hoe een veilingproces verloopt;.- de rollen van aanbieder en vragers;.- hoe een verzekering gekoppeld kan worden aan een verzekerbaar risico;.- hoe resultaten transparant, betrouwbaar en user-friendly kunnen worden gerepresenteerd...Het project sluit aan op de Topsector Creatieve industrie op de gebieden ‘User Impact en Smart Society” betere dienstverlening en user experience, meer op maat van de consument/klant (personalisation) en meer zelfredzaamheid van de eindgebruiker door hen een tool te geven om zelfstandig en in control te beslissen over het afdekken van risico’s in een beheersbaar en transparante omgeving. Ook binnen de topsector ICT (onderdeel HTSM) speelt innovatief datamanagement en sturing een grote rol en haakt het aan op het onderzoeksgebied ‘Data, data, data’. Door middel van het verrijken van data en het (artificieel) interpreteren hiervan ontstaan fundamenteel nieuwe manieren en trends om menselijke signalen en gedrag te exploreren en beïnvloeden.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0020
Rijksbijdrage € 46.220,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager 72 Media B.V.