DUOGEN

Procesgassen in bulk worden veelal centraal geproduceerd en vervoerd over de weg naar de eindgebruiker. HyGear levert waterstof door middel van kleinschalige stoomreformers om het waterstof lokaal te produceren bij de eindgebruiker. Dit levert Energiesectorbesparing over de keten en daarmee kostenbesparing bij de eindgebruiker...Een deel van de waterstoftechnologie kan worden ingezet voor de scheiding van lucht in stikstof en zuurstof. Door deze technologieën door te ontwikkelen kunnen vergelijkbare voordelen worden gerealiseerd. Echter, zijn de kostenvoordelen van stikstof en zuurstof minder groot doordat het centraal in vloeibare vorm wordt geproduceerd en daarmee de voordelen in transportbesparing kleiner zijn dan bij waterstof...Recentelijk is een MIT haalbaarheid afgerond voor lokale stikstofproductie en hier bleken wel degelijk grote voordelen te bestaan. Transport is weliswaar goedkoper dan bij waterstof, maar doordat er geen cryogene scheiding noodzakelijk is maar gasfase scheiding op lokatie, ontstaat er toch een energetisch voordeel dat zich in een kostenbesparing voor de eindgebruiker vertaalt. ..Voor zuurstof leken de voordelen kleiner. Dit komt doordat gasfase scheiding vanuit lucht duurder is doordat er eenvoudigweg een factor 4 minder zuurstof in lucht zit. Hierdoor wordt het niet-nuttig gecomprimeerd volume te groot ten opzichte van het nuttig gecomprimeerd volume (het zuurstof)...Uit de vorige marktstudie onder MIT bleek echter dat er een groot aantal gebruikers is dat zowel zuurstof als stikstof gebruikt. In dat geval kan lokale productie via PSA technologie van stiftof worden gecombineerd met lokale productie van zuurstof uit lucht. Het grote voordeel hierbij is dat de afval stroom van de stikstofproductie bestaat uit lucht met een sterk verrijkt zuurstofpercentage. Door dit vervolgens door een zuurstofgenerator te leiden neemt het niet-nuttig gecomprimeerd volume af en kan zuurstof efficient bij eindgebruikers worden geproduceerd...In de haalbaarheidsstudie wordt zowel technisch onderzocht hoe een dergelijk systeem er optimaal uit zou zien, laswel naar de exacte eisen van groepen eindverbruikers. Een en ander om na te gaan of het zowel technisch als economisch haalbaar is om een dergelijk DUOGEN systeem te ontwikkelen en succesvol te vermarkten.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2016-0011
Rijksbijdrage € 50.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2016
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Chemie en kunststoffen
Aanvrager Carnot Financial Logistics B.V.