15041 Haalbaarheidsstudie verduurzamen windmolen installatie
Windmolens die reeds enkele jaren op de Noordzee staan hebben ernstige .vermoeiingschade resulterend uit een onvoldoende robuuste installatie techniek. De reparatiekosten in de komende jaren zullen in de miljarden euro’s gaan lopen. Om windmolens op zee rendabel te maken is een kostenreductie noodzakelijk..Vermoeiingsschade treedt op bij veel maritieme installaties, bijvoorbeeld bij schepen of.offshore installaties zoals windmolens op zee. Deze schade ontstaat door blootstelling aan de.krachten op zee, welke een negatieve invloed heeft op de constructie van maritieme.installaties..De installatietechnieken zijn op dit moment onvoldoende afgestemd op de omstandigheden die.zich op zee voordoen, windmolens op zee worden immers zwaarder belast dan windmolens.aan land. Dit heeft te maken met het feit dat weersomstandigheden meer van invloed is op de.zee dan in de lucht. Ook de installatie op zee is vele malen moeilijker dan op land. Een zwak.punt is dat de palen van de molens niet altijd verticaal staan. De opvullingen (transition pieces).moeten worden opgevuld. In dit project zullen meer duurzame constructie- en .installatietechnieken van windmolens op zee worden onderzocht, met als doel een .sterke vergroting van de levensduur en daardoor een drastische kostenverlaging.