Regio Zuid-Holland | Het ontwikkelen van een totaal oplossing voor het.managen en voorkomen van ongewenste retouren in Ecommerce
Online winkelen blijft in populariteit toenemen. Volgens.cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor hebben.Nederlandse consumenten meer dan twintig miljard euro.uitgegeven aan online aankopen. Bij sommige webwinkels,.zoals Wehkamp en Zalando, wordt tot 50 procent (of meer).van de aankopen geretourneerd. Retourneren is voor de.klant vaak gratis, waardoor de kosten voor webwinkels.hoog kunnen oplopen. Naast de steeds groter worden.kostenpost van retourVervoer en logistiek voor de webshops, leidt.retourVervoer en logistiek ook toch verspilling van producten,.congestie, CO2 uitstoot, transportkosten en.voorraadkosten. Er is dus veel aan gelegen deze retouren.zo veel mogelijk te minimaliseren zonder de.aantrekkelijkheid voor klanten te verliezen. Ongewenste.retouren in e-commerce staan haaks op de belangen van.de circulaire economie, waar retouren juist gewenst zijn om.opnieuw waarde te halen uit afgedankte producten. Het.voorkomen van retouren heeft een zeer grote impact op 2.gebieden; economisch betekent het een grote.kostenbesparing voor e-commerce bedrijven,.maatschappelijk betekent het een grote reductie van.retour-transportstromen. Dit heeft directe impact op.congestie en CO2-uitstoot. Het belang van het managen en.voorkomen van retouren in E-Commerce is groot.