Regio Zuid-Holland | COMPAS: Composite Panel-Assemblies
Curve Works Holding heeft een idee voor een ‘Panel-Assembly’ technologie welke in de scheepsbouw kan worden toegepast om scheeps- en jachtrompen van te produceren. CWH maakt gebruik van een nieuw productieproces waarbij gekromde panelen sequentieel gemaakt kunnen worden met behulp van een adaptieve mal. Het principe van het adaptief malsysteem is gebaseerd op een elektromechanisch aangestuurd pinnenbed waarop een membraan geplaatst wordt dat een stijf glooiend maloppervlak bewerkstelligt. CWH assembleert deze gekromde composieten panelen vervolgens tot een schaalconstructie ten bate van de scheepsbouw. Hierdoor kunnen aluminium rompen van jachten vervangen worden door lichtere, kost-competitieve composieten schaalconstructies. De dragende schaalconstructie van een schip uitgevoerd in composiet is lichter en verbruikt hierdoor gemiddeld 10% minder brandstof..Potentiële klanten bestaan uit scheepsbouwers en bestaan in heel Nederland alleen een markt van ca. 10 bedrijven die in totaal jaarlijks 3.000 m2 voor one-off composiet scheepsrompen produceren. Aangezien het productieproces ook geschikt is voor spin-off uit andere sectoren en geëxporteerd zou kunnen worden naar andere delen van Europa, Azië en Noord-Amerika, is de totale potentiële afzetmarkt nog vele malen groter..Dit project sluit aan op de hoofddoelstelling van de RIS van West-Nederland: Het verbeteren van de economische concurrentiekracht van West-Nederland door verhoging van de investeringen in R&D en bevordering van innovatie. Het project van Curve Works Holding past ook binnen het innovatiethema ‘Schone schepen’ van de Topsector Water. In dit project wordt een nieuwe technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt dat de dragende schaalconstructie van een schip uitgevoerd in composiet Panel-Assemblies gemiddeld 10% minder brandstof verbruikt. Naast dit thema heeft het TKI Maritiem een cross-sectorale verbinding met de Topsector HTSM, de roadmap Hightech Materials en specifiek het thema Composieten.