Regio Zuid | Circular Sunroof System

Binnen de automotive sector draait alles om slimmer gebruik van grondstoffen, CO2-reductie en nieuwe mobiliteitsconcepten. OEM’s vragen daarom om lichtgewicht structural parts die bijzonder duurzaam zijn. Momenteel vormt metaal nog het belangrijkste productiemateriaal. Groot pluspunt van metaal zijn technische eigenschappen als stijfheid en lange levensduur. Dit is letterlijk van levensbelang waar het om auto’s draait. Daarentegen doet dit conventionele materiaal echter een groot beroep op fossiele grondstoffen en het is zwaar waardoor autogebruik leidt tot verhoogde CO2-uitstoot. Om deze reden wil het consortium R&D verrichten naar materialen en productietechnologie met het oog op het ontwikkelen van marktklare “structural parts” vervaardigd uit innovatieve thermoplastische composiet materialen, als eerste een sunroof systeem..Om deze innovatie te realiseren slaan verschillende MKB partijen uit de keten de handen ineen. De R&D-activiteiten worden uitgevoerd door een consortium bestaande uit Polyscope Polymers (Materiaal supplier), Eurocarbon (Materiaal supplier), Kupron (Tier 2 toeleverancier) en Stichting CLAUT (Business developer). Alle partijen zijn gevestigd in de provincie Limburg en beschikken over hun eigen specialisatie in de automotive industrie..Auto’s bevatten tal van structural parts, waaronder bumpers en dashboardkastjes. In dit project richt men zich op de ontwikkeling van sunroof frames om de te ontwikkelen materialen en technologie in de markt eerst voor een specifiek product te valoriseren. De keus voor sunroof frames was voor de hand liggend gezien de expertise en het netwerk van het consortium en de groeiende marktvraag naar sunroofs..De technische innovatie wordt opgebouwd in verscheidene stappen:.1. De ontwikkeling van hoogwaardige plastics met o.a. een bijzondere stijfheid en sterkte;.2. De ontwikkeling van composieten met vezels en versterkingen met weef- en vlechttechniek;.3. Het ontwikkelen van prototype spuitgiettechnologie en matrijzen..Op basis van deze stappen is alle technologie gereed om de productie van het sunroof frame te starten. De technische complexiteit is gelegen in de complementariteit van de stappen resulterend in een product dat aan de wet- en regelgeving omtrent veiligheid voldoet. Zowel het type vezel, als het type plastic en de technologie waarmee deze letterlijk verweven zijn, zijn bepalend voor de kwaliteit van het materiaal. Samen met het materiaal heeft het productieproces impact op de stevig- en stijfheid die in het eindproduct gerealiseerd wordt. Concrete uitdagingen schuilen in de polymeren in combinatie met de additieven, de vorm van de vezels en de richting van weven/vlechten en het design dat disassembly vereenvoudigt. Uiteindelijk dient het eindproduct zonder toepassing van stalen inserts aan de kwaliteitseisen te voldoen..Dit project bevindt zich op het snijvlak van de internationale topclusters High Tech Systemen & Materialen en Chemie en kunststoffen & Materialen. Deze waardevolle crossover ontstaat doordat chemische en hightech materialen en technologieën gecombineerd worden om een nieuw product te ontwikkelen en op de markt te brengen. Het project sluit aan op de doelstellingen van de MIT regeling, omdat het de Zuid-Nederlandse economie versterkt door het valoriseren van kennis in een innovatief product dat ontwikkelt en vermarkt wordt door Limburgse MKB bedrijven..Dit voorstel is eveneens ingediend in het kader van de OP Zuid 1b2 tender. De commissie vergaderingen zullen pas in september plaatsvinden, wanneer de MIT deadline reeds gesloten is. Derhalve is ervoor gekozen om de aanvraag in te dienen in het kader van de MIT, zonder rekening te kunnen houden met de uitslag van de OP Zuid call. Wij verzoeken de commissie de aanvraag te beoordelen op basis van de MIT criteria.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0673
Rijksbijdrage € 196.181,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Chemie en kunststoffen
Aanvrager Polyscope Polymers B.V.