Regio Zuid | Haalbaarheidsstudie Match & Meet, Indoor & Outdoor

Slimme technologieen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor mobile devices, waarmee we informatie krijgen, kunnen bedienen en uitwisselen. Een goed voorbeeld van een kansrijk mobiel systeem is intelligente navigatie. Het is met name interessant om technologie en devices verder te integreren, met ontwikkelingen op het vlak van het Internet of Things. Goed kunnen navigeren is interessant voor zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt. Hierbij gaat het erom dat iemand snel kan vinden wie of wat hij zoekt. Hiertoe hebben wij een idee voor een speciale Match & Meet engine, waarmee iemand bijvoorbeeld snel het volgende kan vinden:.- zakelijke partners met de juiste kennis en kunde..- Producten in winkels of op festivals..- Geschikte personen voor carpooling (bv. met dezelfde interesses)..- Een potentiële liefdesrelatie (a la tinder)..In principe komt het allemaal op hetzelfde neer. De gebruiker wil iets of iemand zoeken en het liefst zo efficiënt en effectief mogelijk. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat een van de belangrijkste determinanten van relaties en zoekopdrachten nabijheid is (physical proximity). Met indoor-wayfinding met NAVID-bidirectionele beacons worden er mogelijkheden via technologie die het navigeren in gebouwen wezenlijk kan veranderen. Wij hebben daar een idee bij ontwikkelt om Match&Meet principes in indoor-wayfinding toe te gaan passen. Hierdoor kunnen ontmoetingen plaatsvinden die effectief zijn, en waarmee beperkingen van de mens worden verminderd. Voordelen zijn om snel mensen (terug) te vinden, makkelijker nieuwe mensen leren kennen (bv. tijdens een congres), of makkelijker kennis opdoen en uitwisselen van informatie. Door mensen in staat te stellen veel makkelijker hun weg te vinden in voor hen onbekende omgevingen, wordt hun fysieke, bekende omgeving veel groter..Diverse bedrijven zijn bezig met beacon technologie, om binnen gebouwen te kunnen navigeren. Wij willen middels innovatie maximale toegevoegde waarde bieden aan locatie-eigenaren, voor diens klanten, werknemers en overige bezoekers. Door een systeem te hebben waarbij eindgebruikers voordat ze ergens naartoe gaan vooraf mensen kunnen selecteren waar ze mee in contact wilen komen zou willen, is de kans op succes groter. Of dat een klant een bepaald product wil vinden, dan is dat tot op de plek in de winkel nauwkeurig aan te duiden. En kan de klant eerst een blik werpen op het product alvorens over te gaan tot koop. Zo’n systeem kan van vervolgens van allerlei extra functies krijgen, zoals een aan locatie gebaseerde informatievoorzieningen (push messages), of een functie voor automatisch betalen. Belangrijke aspecten in deze vergaande digitaliseren zijn natuurlijk wel privacy en veiligheid..Een belangrijk euvel op dit oment is dat voor de implementatie van dit idee enkel indoor navigatie niet voldoende is. Deze werken immers niet in een buitenomgeving en een eindgebruiker bevindt zich in veel gevallen juist eerst buiten het gebouw. Daar wordt er gebruik gemaakt van navigatie gebaseerd op GPS (m.n. google). Wij geloven dat er een succesvol product moet bestaan uit één navigatiesysteem die van begin- tot eindpunt gebruikt kan worden. Want het moet praktisch zijn. Daarom is het doel om een naadloze navigatie overgang te realiseren die zowel outdoor als indoor indoor kan navigeren. Wij zien kansen om the next step in de navigatiesector te maken en zijn voornemens een high tech oplossing te gaan ontwikkelen. Hiertoe willen we eerst een haalbaarheidsonderzoek gaan doen om goed e kunnen beoordelen of het technisch mogelijk is en hoe vervolgens het beste aangesloten kan worden op de doelmarkten..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0631
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Exta