Regio Zuid | Lightyear

Dankzij de wereldwijde behoefte aan schonere auto`s zijn elektrische auto`s in de consumentenmarkt met een opmars bezig. Een reden van dit succes is dat de beleving van elektrische auto`s bijna niet meer onderdoet voor de conventionele uitvoeringen..Het nadeel is dat dit is bereikt doordat er concessies ten aanzien van de duurzaamheid en de infrastructuur (laadpalen) zijn gedaan. Zo kunnen deze auto`s niet (volledig) in hun eigen Energiesector voorzien en zijn er oplaadpalen nodig om dit te compenseren. Dit is een groot gebrek in het huidige duurzaam rijden. Het is namelijk niet mogelijk alle parkeerplaatsen te voorzien van laadpalen, zeker niet als iedereen tegelijk de auto aan de lader koppelt. Hiermee is het dus niet mogelijk om iedereen elektrisch te laten rijden..De initiatiefnemers van Atlas Technologies hebben door hun verleden als kartrekkers van Solar Team Eindhoven, met het project Stella van de Technische Universiteit Eindhoven, ervaring met het grip houden op dergelijk grote en complexe projecten..Doel van het “Lightyear” project is de ontwikkeling van een gezinsauto die vrijwel volledig zelfvoorzienend is en toch geschikt is voor de commerciële markt. Dit is een elektrische auto die niet volledig afhankelijk is van het elektriciteitsnet, omdat de auto in staat is zelf Energiesector op te wekken door middel van zonnepanelen die geïntegreerd zijn in het dak..De beoogde innovatie kan zorgen voor een grote omslag in de automotive branche. Auto’s worden echt schoon en zijn niet meer afhankelijk van de Energiesector infrastructuur, waar vaak alsnog grijze elektriciteit wordt gebruikt om de kilometers te kunnen rijden. Dit brengt de potentie met zich mee deze innovatie wereldwijd af te zetten, waardoor exportmogelijkheden vanuit de regio groot zullen zijn..Atlas Technologies is voornemens een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de technische en economische vraagstukken die zij bij deze innovatie heeft. De resultaten van het haalbaarheidsproject en de testen vormen essentiële input voor het daadwerkelijke ontwikkelproject..Om het voertuig geschikt voor de commerciële markt te maken zal, naast zelfvoorzienend duurzame Energiesector op te wekken, het zowel aan de optische- als aan de gebruikerseisen van de consument moeten voldoen. Om dit realiseren zal bij de ontwikkeling van het chassis en carrosserie een optimum moet worden gezocht tussen onderhoud- en productiekosten, gewicht, aerodynamica en design zonder concessies te doen m.b.t. de veiligheid. De zelfvoorzienende gezinsauto zal immers pas massaal afzet vinden wanneer deze betaalbaar is voor de gemiddelde consument. Wanneer dit lukt is de markpotentie wereldwijd zeer groot.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0621
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Atlas Technologies B.V.