Regio Zuid | Haalbaarheidsonderzoek Interactief Klimrek

De groeiende bewegingsarmoede heeft ernstige gevolgen. De jeugd wordt dikker, krijgt vaker diabetes en ontwikkelt als volwassene vaker hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen. Gebrek aan beweging maakt kinderen en jongeren bovendien minder vrolijk en alert. Hierdoor presteren ze slechter op school, ontwikkelen ze een lager zelfbeeld en worden ze vaker depressief. .Uit onderzoek blijkt dat kinderen 25 uur per week stil zitten. Dit draagt o.a. bij aan een achteruitgaan van de basismotoriek. De basismotoriek (rennen, springen, gooien) van kinderen is veel slechter nu dan het was in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. .Sedentair gedrag neemt hand over hand toe. Dit is gedrag met weinig lichaamsbeweging en een laag Energiesectorverbruik en leidt tot negatieve effecten zoals een verhoogd risico op fysieke, mentale en ontwikkelingsproblemen, bijvoorbeeld gevoel van eigenwaarde, depressie, gezondheid van de botten, obesitas, kanker. In Nederland kampt circa 22% van de kinderen tussen de 10-12 jaar met overgewicht. Kijken we wat de kosten zijn m.b.t. inactiviteit op (t.w. overgewicht, lichamelijke inactiviteit, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes, aandoeningen aan het bewegingsstelsel), dan blijkt dat de in heel Europa inactiviteit op jaarbasis 80 miljard euro kost. In Nederland ligt dit opgeteld rond de 1,3 miljard euro. ..Een groot deel van hun tijd spenderen kinderen op school. Vandaar dat de onderwijswereld veel belang hecht aan sport en bewegen op school. Meer gymuren in het primair onderwijs. Dat is de ambitie van de Rijksoverheid. De PO-Raad en het ministerie van OCW hebben in het Bestuursakkoord primair onderwijs 2014 onder andere afspraken gemaakt over meer en kwalitatief betere lessen bewegingsonderwijs. Belangrijk daarbij is ook dag gymlessen veel aantrekkelijker worden gemaakt. Momenteel zijn overheden en scholen naarstig op zoek naar de oplossing om meer en leuker bewegingsonderwijs in het primaire onderwijs mogelijk te maken. Wij hebben verschillende ideeën hiervoor, waarvan een modernisering van het wandklimrek er 1 is. Wij willen daarbij een combinatie maken tussen games en sporten. Er liggen kansen bij bewegend leren: onderzoek heeft aangetoond dat dit de leerprestaties zal verhogen. Voorafgaand aan dit onderzoek hebben we dit ook bij een aantal onderwijsinstellingen getoetst. Gymleraren onderstrepen dat het klimrek onvoldoende wordt gebruikt. Voor leerlingen tussen 4-6 jaar oud is het heel belangrijk om te leren hoe om te klimmen. Een kans om het gebruik te vergroten zit hem in het idee om het uitdagender te maken. Het spelen van competitieve games op een klimrek wordt toegejuicht door docenten...Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en commerciële haalbaarheid van het voorgestelde interactieve klimrek, dat te integreren is in bestaande en nieuwe klimrekken..Het beoogde resultaat van dit project is het haalbaarheidsrapport. Dit moet inzicht geven in de sterkten en zwakten van het te ontwikkelen wandrek. Het bevat een analyse van de technische knelpunten en oplossingsrichtingen, het eisenpakket dat vanuit de markt gesteld wordt (incl. gebruikersonderzoek) en business cases berekeningen voor Embedded Games en de klanten. .Het eindelijke product wat we willen gaan ontwikkelen is een high tech systeem waarmee bestaande en nieuwe klimrekken interactief kunnen worden en van games kunnen worden voorzien. Hierdoor kunnen kinderen meer worden uitgedaagd om van de klimrekken gebruik te maken en zich fysiek in te spannen. Zie onder wat eerst schetsen met ideeën voor de beoogde vernieuwing. ..Wat betreft innovaties behelst dit project een aantal development activiteiten:.- Ontwikkeling van een eigen, specifieke sensor, die op een compacte wijze geïntegreerd kan worden in een wandrek. Zonder dat het (veel) opvalt en ruimte in beslag neemt..- Ontwikkeling van de techniek waardoor het mogelijk is om spellen te kunnen toepassen..- Een uitdaging is het bouwen van een product dat high tech is, maar toch intensief gebruikt kan worden en hufterproof is..- Het ontwikkelen van specifieke wandrek games..- Het integreren van de mogelijkheid om data te verzamelen..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0616
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Embedded Games