Regio Zuid | Haalbaarheidsonderzoek V-Shift

In de automotive sector zijn handgeschakelde en automatische transmissies traditioneel de toegepaste varianten voor versnellingsbakken. De laatste jaren zijn ook “geautomatiseerde handbakken” en DCT (dual clutch transmissies) in opkomst geraakt. Met name de DCT transmissies zijn erg populair aangezien deze het comfort van een automatische transmissie bieden in combinatie met het rendement van een handgeschakelde transmissie. .Er is inmiddels een transmissie principe bekend dat een vergelijkbare functionaliteit biedt als een DCT-transmissie, maar minder inbouwruimte en gewicht heeft. Dit is een zogenaamde “seamless shift” transmissie. Bij dit concept kan geschakeld worden zonder onderbreking van het aandrijfkoppel. Er wordt geschakeld d.m.v. “preselectie” van de opvolgende versnelling (vergelijkbaar als bij een DCT transmissie) waardoor 2 versnellingen gelijktijdig ingeschakeld zijn. Via een sperbaar vrijloopmechanisme, bedient vanuit de primaire en/of secundaire as, kan naar wens een versnelling vastgezet of vrijgeschakeld worden. Er zijn enkele functionerende concepten bekend. Echter deze worden wereldwijd slechts door enkele partijen aangeboden en zijn dermate complex, kostbaar en beperkt inzetbaar dat ze niet in serieproductie worden toegepast. .Het concept dat binnen Vecter is bedacht is de seamless shift transmissie, dat wezenlijk eenvoudiger en goedkoper is dan de bekende concepten, en desondanks de functionaliteit biedt van een DCT-transmissie. In de basis is het gebaseerd klauwenkoppelingen en een schakelbak. In eerste instantie werd gedacht aan de toepassing in een motorfiets, maar wellicht is ook interessant voor andere toepassingen, maar is onderzoek voor nodig...Vecter BV is een jong ingenieursbureau, opgericht in 2013. Het bedrijf houdt zich bezig met de ontwikkeling van mechanische prototypen voor de automotive, luchtvaart en autosport. Het zwaartepunt ligt op de ontwikkeling van transmissies en hydraulische systemen. Vecter is bekend met de uitdagingen in deze sectoren, dat alles goedkoper, lichter, sneller en sterker moet..Voorbeelden van recente klanten zijn Audi, Punch Powertrain, Hyundai, Toyota en RED-aircraft. Vecter is actief binnen Nederland, Duitsland, Rusland en Groot-Britannië. ..Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en commerciële haalbaarheid van het simulus shift concept. Duidelijk moet worden of het in technische zin werkt en voor welke toepassingen het dan geschikt is. Voor die verschillende toepassingen moeten het eisenpakket vanuit de markt duidelijk worden, zodat doorgerekend kan worden wat het in financiële zin gaat kosten om een prototype en demonstratie op TRL 8 niveau te ontwikkelen. ..In technisch opzicht zal onderzocht moeten worden of het systeem kan gaan werken zoals we dat beogen en dat gewenst is. Verder moet de concurrentie duidelijker worden om een goede uitspraak over de commerciële haalbaarheid te kunnen geven. Vervolgens moet een financiële analyse worden gemaakt van de kosten voor het bouwen van het prototype, de industrialisatie en het opbouwen van een productieomgeving. Op basis van al deze aspecten kunnen we pas een beslissing maken in hoeverre het product kansrijk is om te ontwikkelen en te gaan vermarkten. .

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0614
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Vecter