Regio Zuid | Mega-Inliner Tank
De meeste vloeibare bulk grondstoffen in de food, feed, Chemie en kunststoffen en Pharma industrie worden vervoerd.in klein verpakkingen of in bulk tanks, de zogenaamde Tank Container Units (TCU). Klein verpakkingen.zoals fusten, drums en vierkante kunststofcontainers (zogenaamde IBC’s) hebben het nadeel dat per verscheping maar een geringe hoeveelheid product verscheept kan worden, waar tegenover een TCU bijna het dubbele kan vervoeren..Huidige vervoersconcepten hebben grote nadelen: de bruto/netto verhouding is erg slecht, er is veel.Energiesector en water nodig om de gebruikte verpakking/tanks weer schoon te maken en te recyclen..Voor bulkvervoer worden vaak tankcontainers ingezet; dit zijn een intermodale containers voor het vervoer van vloeistoffen, gassen en poeders in bulk..In een vorige MIT haalbaarheidsstudie heeft Mega Inliner BV een theoretische oplossing onderzocht, gevonden en getest op schaal. Deze oplossing heeft geresulteerd in een hightech multi-layer inliner folie zak (Mega-Inliner®) die flexibel gebruikt kan worden in diverse maten grote bulk tanks, die eenvoudig door één persoon in een tank ingebracht én verwijderd kan worden en die in een standaard niet gekoelde of gekoelde zeecontainer staat of de gangbare ISO tankcontainer/intermodal units..Deze multi-layer inliner (Mega-Inliner®) lost een groot aantal problemen op: het wordt mogelijk om “aseptisch”(kiem-arm) en onder druk te vervoeren en men is niet afhankelijk van wat de vorige lading was. Ook het dure en arbeidsintensieve reinigen behoort tot het verleden en het achterblijven van het product in de tank (residu) wordt tot een minumum beperkt. Bij het gebruik van grote tanks zonder de Mega-Inliner® zijn de retourkosten voor een lege tank en de schoonmaak kosten aanzienlijk. Deze nadelen worden allen ondervangen met de Mega-Inliner®..Echter het nadeel van de huidige ISO tanks is dat ze geschikt gemaakt zijn voor het vervoer van uiteenlopende producten in verschillende markten (food, Chemie en kunststoffen, pharma etc). Hierdoor zijn ze over gedimensioneerd en hebben ze allerlei voorzieningen (trapje, loopbordes, extra mangaten), veiligheidsvoorzieningen en certificeringen (o.a. ADR) waardoor de kostprijs van de tank erg hoog wordt. Ook het gewicht van al deze extra (veiligheids-)voorzieningen en de extra dikke tankhuid (vaak > 6 mm) gaat ten koste van het mogelijk te vervoeren netto gewicht..Mega-Inliner BV kiest zeer bewust voor het vervoer in een bepaald segment: non ADR (dus geen gevaarlijke stoffen). Mega-Inliner BV wil nu zelf een robuuste, non-ADR, lichtgewicht en eenvoudig te produceren Mega-Inliner Tank Container Unit met een inhoud van 250 HL gaan ontwikkelen om een echte doorbraak in de Vervoer en logistieke wereld van de non- ADR liquids te realiseren..Daarnaast gaat Mega-Inliner BV een opvouwbare of in delen Mega-Inliner Tank Container (MTC) ontwikkelen waardoor 3 gedemonteerde (“opvouwbare”) Mega-Inliner Tanks retour vervoerd kunnen worden in een normale standaard BOX container. Door deze zeer praktische lean-and-mean Mega-Inliner Tank te combineren met de reeds ontwikkelde Mega-Inliner®) foliezak wil Mega-Inliner BV een geheel nieuw vervoersparadigma tot stand brengen. Daarnaast wil aanvrager de vervoersstromen optimaliseren en de mogelijkheden van het leasen/verhuren van het concept, zijnde Mega-Inliner® + Mega-Inliner® Tank container Unit ( druk of opvouwbaar / in delen) aan klanten onderzoeken..Waarschijnlijk wordt op termijn een nieuwe entiteit opgericht: Mega-Inliner Logistic Equipment BV.