Regio Zuid | Independence for visually impaired in Smart Cities

Een slimme stad (Smart City) is een stad waarbij informatietechnologie en het internet.der dingen gebruikt worden om de stad te beheren en te besturen. Hierbij gaat het zowel.om de administratie als om de voorzieningen zoals bibliotheken, ziekenhuizen, het.transportsysteem en de nutsvoorzieningen. Doel van een slimme stad is de.levenskwaliteit te verhogen door de stad efficiënter te organiseren en de afstand tussen.de inwoners en het bestuur te verkleinen. Alle onderdelen van de stad zijn verbonden via.een netwerk van sensoren, internet en hoogstaande technologische apparaten met als.motor het internet der dingen. Deze ontwikkeling heeft niet slechts voordelen maar kent.ook niet te onderschatten gevolgen voor haar inwoners en bezoekers. Privacy van de.burger neemt af. Sociaal maatschappelijk verkeer vindt vaak slechts plaats via.smartphones. Niet alle groeperingen binnen een Smart City profiteren in gelijke mate van.hetgeen de stad te bieden heeft. Blinden en slechtzienden worden ook in een Smart City.nog vaak geconfronteerd met obstakels zoals: rijen fietsen die gestald staan op het.trottoir of tegen gevels, blokkering van blinde-geleide-lijnen, werkzaamheden aan het.trottoir of het wegdek waar voetgangers kunnen komen etc..Visueel gehandicapten ondervinden vaak hinder van objecten die er zijn ten behoeve van.de ziende burger, zoals bloemenstalletjes, terrasjes tegen de gevel of op het trottoir,.bloembakken, verplaatsbare reclameborden, fout geparkeerde scooters of willekeurig.gestalde fietsen etc..Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mobiliteit van blinden en slechtzienden zich.meestal beperkt tot de hoogstnoodzakelijke bekende routes waarbij letterlijk vallen en.opstaan tot de routine behoren. Het zogeheten stoklopen (blinden geleide stok) is.vermoeiend, spannend en niet aangenaam..Contact met het expertisecentrum voor slechtzienden en blinde mensen Koninklijke Visio.te Grave, heeft duidelijk gemaakt dat de meeste elektronische apparatuur die op de markt.is gebracht niet leidt tot verbetering van mobiliteit of makkelijker gebruik van het.Openbaar Vervoer. De vraag van de gemeente Eindhoven, VolkerWessels om ideeën.voor een Smart City te genereren, heeft geleid tot dit project dat ten doel heeft de wensen.van de blinden en slechtzienden beter te benutten om zo tot de ontwikkeling van.eenvoudige hulpmiddelen te komen welke de participatie van deze doelgroep op sociaal,.maatschappelijk en cultureel gebied naar een hoger niveau kan brengen. Daarom is de.focus van dit project hoofdzakelijk op de gebruiker gericht. Een andere belangrijke.stakeholder is uiteraard de initiator van de Smart City, in casu, de Gemeente Eindhoven..Door de gebruikers (de doelgroep) en de Gemeente te betrekken in het ontwerpproces,.is het mogelijk om nieuwe kosteneffectieve technologieën te ontwikkelen die tegemoet.komen aan de behoefte van de gebruiker. Gebruiker interfacing is een kritische factor in.dit project, omdat visuele interfacing niet mogelijk is, en storende interferentie met.andere zintuigen nog meer ongewenst is. Gebruik van een “Living Lab”, zoals in.Eindhoven Strijp-S gesitueerd, waarbij gebruikers actief kunnen bijdragen aan.verbetering van de te ontwikkelen hulpmiddelen is in dit geval onontbeerlijk.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0601
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Medische sector
Aanvrager C.A.T.S. Innovations B.V.