Regio Zuid | Elektrische powerbike

Elektrische voertuigen beginnen steeds meer aan populariteit te winnen. We vinden het inmiddels heel normaal dat er elektrische treinen rijden en ook personenvervoer geschiedt meer en meer elektrisch. Toch is de motorfiets in dit opzicht nog enigszins achtergebleven. [Aanvrager/Partner] is daarom van plan in de toekomst een elektrische motorfiets te ontwikkelen welke een vermogen/gewichtsverhouding van bijna 1kg/pk en zwaartepuntligging heeft vergelijkbaar met conventionele benzine-varianten. De doelstelling daarbij is het verkrijgen van een elektrische motorfiets met minimaal dezelfde rijeigenschappen zoals nu gebruikelijk bij commercieel verkrijgbare benzinefietsen..Omdat de huidige stand der techniek nog niet toereikend is om middels conventionele ontwerpmethodieken of deelontwerpen tot een tevredenstellend eindontwerp voor deze elektrische motorfiets te komen, is een haalbaarheidsonderzoek eerst noodzakelijk. Tijdens dit onderzoek zal moeten blijken of een maximaal gewicht van 220kg bereikt kan worden, terwijl een vermogen van tenminste 220pk geleverd kan worden. Hiervoor moet onderzoek gedaan worden naar beschikbare elektromotoren en de aansturing daarvan, alsook accu(aansturing) en mounting van deze accu’s in een motorfiets frame. Er bestaan vooral vragen omtrent de totale massa van de componenten, de betrouwbaarheid en kwaliteit van motorbesturing bij dergelijk hoge vermogens en de mogelijkheid tot koeling van de vermogenscomponenten..Om antwoord te geven op deze vragen gaat Agile bureau- en leverancier onderzoek doen om in kaart te brengen hoe de verkrijgbaarheid va

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0587
Rijksbijdrage € 23.712,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon