Regio Zuid | Duurzaam lichtgewicht kunststof composiet chassis
De Eindhovense automotive start-up P33 Development B.V., met handelsnaam Amber Mobility (hierna: Amber) is momenteel bezig met de ontwikkeling van een mobility platform die gegarandeerde mobiliteit mogelijk maakt op het principe van de deeleconomie. Een uitvoerbaar mobiliteitsconcept stelt als voorwaarde dat er een betaalbare en duurzame autovloot aangeboden kan worden. De conventionele auto’s zijn niet ontwikkeld voor langdurig en veelvuldig gebruik, verschillende gebruikers en intelligent fleet management. Doordat er nog geen auto’s bestaan welke de juiste performance eigenschappen hebben om als deelauto dienstbaar te zijn gaat Amber zelf een duurzame elektrische hatchback ontwikkelen genaamd de Amber One. Het gewicht van het chassis is een bepalende factor in het totale gewicht van de auto en daarmee het Energiesectorverbruik. De doelstelling in onderhavig haalbaarheidsproject is gericht op het bevestigen of het technisch en economisch gezien haalbaar is om ten behoeve van de Amber One een lichtgewicht chassis te ontwikkelen, die op technologisch vlak voldoende sterk en stevig is, gewichtsbesparing teweeg brengt en op prijstechnisch vlak goedkoop te produceren is. Het doel hiervan is een lichter en duurzamer chassis dat bijdraagt aan de Energiesectorzuinigheid, duurzaamheid en de levensduur van de Amber One. De conventionele chassis zijn vaak gemaakt van het relatief zware staal of aluminium. Een belangrijk gedeelte van de beoogde gewichtsreductie voorziet Amber te behalen door een eigen type chassis van kunststof composiet te ontwikkelen. Kunststof composiet heeft de volgende voordelige eigenschappen: Een relatief laag soortelijk gewicht (tot 40% minder dan aluminium), specifiek hoge sterkte (hogere sterkte bij minder gewicht) en draagkracht, lange levensduur, door een grote ontwerpvrijheid zijn veel productvormen mogelijk, diverse elektrische eigenschappen: isolatie, maar ook thermische en elektrische geleidingzijn mogelijk, hoge chemische resistentie tegen zuren en chemicaliën, zeer goede vermoeiings-eigenschappen, mogelijkheid tot integratie (verstijvers, integratie van inserts) en goede impact-eigenschappen. Momenteel bestaan er nog geen volledige chassis van kunststof composiet die seriematig te produceren zijn. De plannen van Amber sluiten aan bij de duurzame trend die onder politieke en sociale druk gericht is op het Energiesectorzuiniger maken van mobiliteit waardoor de CO2 uitstoot wordt gereduceerd. Het door Amber uit te voeren haalbaarheidsonderzoek bestaat voor een groot deel uit deskresearch (patentsearch, literatuuronderzoek, technisch onderzoek, marktonderzoek) en voor het overige deel uit experimentele ontwikkeling. Het uiteindelijke besluit of Amber over gaat tot de daadwerkelijke ontwikkeling van het kunststof composiet chassis zal afhangen van de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek. Binnen de innovatieprogramma’s van de topsector past het project bij de onderdelen ‘’High Tech Materialen’’ en ‘’Automotive’’ die deel uitmaken van de topsector HTSM. Een prioritair gebied van het thema ‘’High Tech Materialen’’ is ‘’Hybriden en composieten’’. Dit richt zich op de mogelijkheden om de ratio van sterkte en gewicht te verbeteren in combinatie met het verminderen van de kosten. Dat betekent dat er een directe aansluiting te maken is met dit project. De ontwikkeling van een kunststof composiet chassis is namelijk gericht op het besparen van gewicht en kosten met behoud of verbetering van sterkte. Daarnaast draagt de ontwikkeling bij aan een koolstofarme economie, wat binnen regionale innovatieagenda van Zuid-Nederland een voorname prioriteit is. De bijdrage aan een koolstofarme economie zal bij grootschalig gebruik exponentieel zijn vanwege de verwachte CO2 uitstootreductie in de stadsregio’s. Amber voorziet een eerste introductie in stadsregio Eindhoven.